Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään täten:
1 §
Sellainen osakeyhtiö ja osuuskunta sekä avoin yhtiö, kommandiittiyhtiö, laivanisännistöyhtiö tai muu yhtymä tahi yhteisetuus, jonka osakkeista tai osuuksista enemmän kuin puolet kuuluu verovuoden alussa mainitun yhteisön, yhtymän tai yhteisetuuden osake-, jäsen- tai muun sitä vastaavan luettelon mukaan Suomen ortodoksisen kirkkokunnan jäsenille, on verovelvollinen tämän kirkkokunnan seurakunnalle, niin kuin siitä erikseen säädetään. Sama koskee erillisenä verovelvollisena verotettavaa kotimaista kuolinpesää sekä yhdistystä, jonka jäsenistä verovuoden alussa jäsenluettelon mukaan enemmistö on sanotun kirkkokunnan jäseniä.
1 a §
Edellä olevaa 1 §:ää ei kuitenkaan sovelleta tulo- ja varallisuusverolain 35 §:n 1 momentin mukaan verotettavaan yhtymään eikä siihen tulo-osuuteen, joka mainitun lain 35 §:n 2 momentin mukaisesti verotetaan osakkaan tulona.
2 §
Edellä 1 §:ssä mainitulta yhtymältä tai yhdistykseltä älköön evankelis-luterilaisten seurakuntain papiston palkkauksesta 4 päivänä elokuuta 1922 annetun lain nojalla veroa kannettako.
L evankelis-luterilaisen seurakuntain papiston palkkauksesta on kumottu L:lla 1032/1944. Ks. L evankelisluterilaisten seurakuntien virkataloista ja rahastoista106/1966.
3 §
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1936, ja sitä on sovellettäva jo vuodelta 1935 toimitettuun kunnallistaksoitukseen perustuvassa verotuksessa.