Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Muutossäädökset (7)
| Säädös | Voimaan | Huomautus | Muutoskohtia |
|---|---|---|---|
| 527/1980 | |||
| 938/1976 | 3 | ||
| 464/1985 | 1 | ||
| 625/1978 | 3 | ||
| 356/1991 | 1991-03-01 | 2 | |
| 1302/1991 | 1991-11-06 | 3 | |
| 133/1994 | 1994-03-01 | kum. 8 §:n, muutt. 2 ja 7 §:ää | 3 |
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 §
Valtionveron, kunnallisveron, kirkollisveron, kansaneläkevakuutusmaksun, sairausvakuutusmaksun, metsänhoitomaksun, työnantajan sosiaaliturvamaksun, perintö- ja lahjaveron, liikevaihtoveron, vakuutusmaksuveron, lähdeveron sekä ennakkoperinnässä suoritettavan ennakon, muun määrän ja ennakonpidätyksen samoin kuin muun valtiolle tai kunnalle suoritettavan veron määräaikana maksamisen laiminlyönnistä peritään viivästyskorkoa ja jäämämaksua sen mukaan kuin tässä laissa säädetään. Edellä tarkoitettuja veroja, maksuja ja muita suorituksia kutsutaan tässä laissa veroksi.
Valtionveron, kunnallisveron, kirkollisveron,kansaneläkevakuutusmaksun, sairausvakuutusmaksun, metsänhoitomaksun, työnantajan sosiaaliturvamaksun, perintö- ja lahjaveron, liikevaihtoveron, vakuutusmaksuveron, lähdeveron, merimiesveron sekä ennakkoperinnässäsuoritettavan ennakon, muun määrän ja ennakonpidätyksen sekä muun valtiolle tai kunnallesuoritettavan veron määräaikana maksamisenlaiminlyönnistä peritään viivästyskorkoa ja jäämämaksua sen mukaan kuin tässä laissa säädetään. Edellä tarkoitettuja veroja, maksuja jamuita suorituksia kutsutaan tässä laissa veroksi.
Viivästyskorkoa tai jäämämaksua ei peritä veronlisäyksen tai viivästyskorkoa vastaavan koron maksamisen laiminlyömisen johdosta. Laiminlyödylle viivästyskorolle ei peritä jäämämaksua.
Milloin asianomaisessa verolaissa on veronmaksun laiminlyömisen seuraamuksesta säädetty toisin kuin tässä laissa, noudatetaan verolain säännöksiä.
2 §
Maksuunpannulle ja maksettavaksi erääntyneelle maksamattomalle verolle peritään viivästyskorkoa kultakin täydeltä sadalta markalta yksi markka jokaiselta alkavalta kalenterikuukaudelta eräkuukauden alusta, kuitenkin vähintään neljä markkaa.
Viivästyskorko lasketaan eräkuukauden alusta silloinkin, kun veron pakkoperintä on verotuslain (482/58) 112 §:n 4 momentin nojalla määrätty lykkäytymään.
Verotuslain 108 §:n 2 momentissa tarkoitettu viivästyskorko lasketaan kullekin maksamattomalle ennakon erälle eräpäivästä verotuksen valmistumista edeltävän kuukauden loppuun. Siltä osin kuin verovelvolliselta kannetaan lopullista veroa ennakon maksamatta jättämisen johdosta, viivästyskorko lasketaan kuitenkin kannossa maksettavan veron ensimmäisen erän eräkuukauden loppuun. Osittain maksamattomille ennakon erille viivästyskorko lasketaan osasuorituksen maksupäivästä alkaen.
Milloin maksuunpantua ennakkoa on lyhennetty verotuslain 108 §:n mukaan, lasketaan viivästyskorko ennakon lyhennetylle osalleverotusvuoden marraskuun loppuun.
3 §
Milloin verovelvollista on verotettu samasta tulosta tai varallisuudesta kahdessa tai useammassa kunnassa, ei perittävälle verolle ole siltä osin, kuin verovelvollinen saa verotuslain 113 §:n mukaan veroa takaisin, suoritettava viivästyskorkoa takaisinmaksua edeltäneeltä ajalta.
3 a §
Veronkantolain 9 a §:n mukaisessa veronkuittauksessa perittäville määrille ei ole suoritettava viivästyskorkoa.
4 §
Jos aikanaan maksamatta jäänyttä veroa maksetaan osasuorituksin, lasketaan viivästyskorko erikseen kulloinkin maksamatta olevalle määrälle.
5 §
Jos veroa on muutoksenhakuviranomaisen päätöksellä alennettu tai se on poistettu, on alennetulle tai poistetulle määrälle kertynyt viivästyskorko palautettava.
6 §
Viivästyskoron perimisessä ulosottotoimin noudatetaan, mitä veron ulosotosta on säädetty.
7 §
Maksuunpannulle ja maksettavaksi erääntyneelle maksamattomalle verolle peritään jäämämaksua, jollei veroa ole suoritettu eräkuukauden aikana. Kannossa maksettavalle ennakolle ei kuitenkaan peritä jäämämaksua, jos se on suoritettu eräkuukauden tai sitä seuraavan kuukauden aikana.
Maksuunpannulle ja maksettavaksi erääntyneelle maksamattomalle verolle peritään jäämämaksua, jollei veroa ole suoritettu eräkuukauden aikana. Ennakkoverolle ei kuitenkaanperitä jäämämaksua eräkuukaudelta eikä sitäseuraavalta kuukaudelta.
Jäämämaksun suuruus on puolet viivästyskoron määrästä. Jäämämaksua peritään eräkuukauden alusta lukien enintään kuudelta kuukaudelta. Jäämämaksu peritään täysin markoin, jättämällä ylimenevät pennit huomioon ottamatta.
Jäämämaksun suuruus on puolet viivästyskoron määrästä. Jäämämaksua peritään enintäänkuudelta kuukaudelta.
Jäämämaksusta on muutoin voimassa, mitä edellä säädetään viivästyskorosta. Jäämämaksua ei peritä ennakon osalle, jota ei maksamatta jättämisen vuoksi lueta hyväksi verotusta toimitettaessa.
Jäämämaksusta on muutoin voimassa, mitäedellä on säädetty viivästyskorosta. Jäämämaksua ei kuitenkaan peritä verotuslain 108§:n 2 momentissa tarkoitetulle lyhennetylleennakolle.
7 a §
Valtiovarainministeriö voi määrätä, ettei viivästyskorkoa ja jäämämaksua peritä ajalta, jonka veron suorittaminen on viivästynyt maksuvelvollisista riippumattomien esteiden vuoksi.
7 b §
Lääninverovirasto voi yksittäistapauksessa jättää viivästyskoron ja jäämämaksun kokonaan tai osittain perimättä, jos veron suorittaminen on viivästynyt viranomaisen menettelyn johdosta.
Lääninveroviraston 1 momentissa tarkoitetussa asiassa antamaan päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla.
8§
Maksuvelvolliselta perityt varat käytetäänensin jäämämaksun, viivästyskoron, veronlisäyksen ja viivästyskorkoa vastaavan koronsekä sen jälkeen veron suoritukseksi.
9 §
Viivästyskorko tilitetään veronsaajille samassa suhteessa kuin se vero, jonka maksamisen laiminlyömisen johdosta viivästyskorko peritään. Jäämämaksu tilitetään valtiolle.
Viivästyskorko ja jäämämaksu tilitetään valtiolle. Metsänhoitomaksulle peritty viivästyskorko tilitetään kuitenkin metsänhoitoyhdistyksistä annetussa laissa (558/50) säädetyllä tavalla.
10 §
Veron viivästyskorko ja jäämämaksu eivät ole tuloverotuksessa vähennyskelpoisia.
11 §
Tarkemmat säännökset tämän lain täytäntöönpanosta antaa tarvittaessa valtiovarainministeriö.
12 §
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä kesäkuuta 1976.
Tätä lakia sovelletaan sanotusta päivästä myös sitä aikaisemmin syntyneisiin verovelkoihin. Näiden verovelkojen osalta peritään viivästyskorkoa ja jäämämaksua kuitenkin vasta lain voimaantulopäivästä lukien.
Tällä lailla kumotaan:
veronmaksun laiminlyömisen johdosta suoritettavasta veronlisäyksestä 30 päivänä joulukuuta 1943 annettu laki (1077/43) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen,
8 päivänä kesäkuuta 1956 annetun kansaneläkelain 16 §, sellaisena kuin se on 12 päivänä joulukuuta 1958 annetussa laissa (486/58),
4 päivänä heinäkuuta 1963 annetun sairausvakuutuslain (364/63) 37 § sekä
12 päivänä heinäkuuta 1940 annetun perintö- ja lahjaverolain 54 §, sellaisena kuin se on 5 päivänä maaliskuuta 1945 annetussa laissa (222/45).
938/1976
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1977.
625/1978
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1979.
Kannossa maksettavalle ennakolle peritään jäämaksua eräpäivästä lukien vasta vuonna 1979 maksuunpantavista ennakoista alkaen.
Viivästyskorko tilitetään veronsaajille, jos veron tilittämiseen sovelletaan veronkantolain säännöksiä.
527/1980
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä elokuuta 1980.
464/1985
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1986, ja sitä sovelletaan ensimmäisen kerran vuodelta 1986 toimitettavassa verotuksessa.
HE 5/85, vvvk.miet. 16/85, svk.miet. 46/85
356/1991
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä maaliskuuta 1991.
HE 281/90, vvvk.miet. 97/90, svk.miet. 301/90
1302/1991
Tämä laki tulee voimaan 6 päivänä marraskuuta 1991.
HE 113/91, vvvk.miet. 34/91
133/1994
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä maaliskuuta 1994.
Lakia sovelletaan ensimmäisen kerran verovuodelta 1993 maksuunpantuun ennakkoon.
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.
HE 279/93, VaVM 79/93