Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Muutossäädökset (19)
| Säädös | Voimaan | Huomautus | Muutoskohtia |
|---|---|---|---|
| 811/1988 | |||
| 232/1983 | |||
| 1004/1985 | |||
| 412/1981 | |||
| 278/1984 | |||
| 587/1987 | 3 | ||
| 812/1982 | |||
| 748/1980 | 2 | ||
| 90/1981 | |||
| 908/1989 | 1990-01-01 | 1 | |
| 1134/1991 | 1991-08-22 | kum. 23 § | 1 |
| 224/1993 | 1993-03-04 | 3 | |
| 880/1993 | 1993-11-01 | muutt. 3 ja 13 §:ää | |
| 280/1994 | 1994-05-01 | muutt. 3 §:ää | 1 |
| 1544/1995 | 1996-01-01 | muutt. 4 ja 5 §, lis. 5 a §:n | 15 |
| 2/1997 | 1997-01-15 | muutt. 12 § | |
| 804/1998 | 1998-11-16 | kum. 5 luku | 3 |
| 1124/2001 | 2002-01-01 | muutt. 9 ja 21 §:ää | 2 |
| 599/2004 | 2004-07-01 | kum. 11 § | 1 |
Valtiovarainministeriön toimialaan kuuluvia asioita käsittelemään määrätyn ministerin esittelystä säädetään 11 päivänä elokuuta 1978 annetun veronkantolain (611/78) 29 §:n nojalla:
1 luku
Veronkanto
1 §
Veronkantolaissa tarkoitetut verot, maksut ja muut suoritukset (verot) kannetaan lääninveroviraston postisiirtotileille.
2 §
Verojen suorittamisesta ulosottoviranomaiselle on voimassa, mitä siitä on erikseen säädetty.
Verot on maksettava Postipankkiin tai postisiirtoliikettä välittävään postitoimipaikkaan. Veron maksamisesta muihin rahalaitoksiin määrää valtiovarainministeriö.
2§
Verot on maksettava Postipankkiin tai postisiirtoliikettä välittävään postitoimipaikkaan. Veron maksamisesta muihin rahalaitoksiin määrää valtiovarainministeriö.
Verojen suorittamisesta valtion tilivirastoihin sekä niiden maksusta valtion velkasitoumuksilla ja muilla arvopapereilla on voimassa, mitä siitä on erikseen säädetty.
3 §
Rahalaitoksen on suoritettava kunakin päivänä vastaanottamansa verovarat päivittäin lääninveroviraston asianomaiselle postisiirtotilille viimeistään maksupäivää seuraavana sellaisena arkipäivänä, jona rahalaitos on yleisölle avoinna. Jos rahalaitos ei maksupäivänä ole yleisölle avoinna, varat on siirrettävä asianomaiselle postisiirtotilille viimeistään tätä seuraavana toisena rahalaitoksen aukiolopäivänä. Verovaroista, joita ei määräajassa ole suoritettu Postipankki Oy:stä annetun lain (972/87) 10 §:ssä säädetyin tavoin lääninveroviraston postisiirtotilille, rahalaitoksen on suoritettava valtiovarainministeriön määräämä korko viivästysajalta.
Postipankin on suoritettava pankin konttoreiden ja pankin asiamiesten vastaanottamat verovarat päivittäin lääninveroviraston postisiirtotilille viimeistään maksupäivää seuraavana sellaisena arkipäivänä, jolloin Postipankki suorittaa postisiirtotilien kirjauksen. Muun rahalaitoksen kuin Postipankin on suoritettava kunakin päivänä vastaanottamansa verovarat lääninveroviraston asianomaiselle postisiirtotilille viimeistään maksupäivää seuraavana sellaisena arkipäivänä, jona rahalaitos on yleisölle avoinna.
Valtiovarainministeriö vahvistaa korvauksen, joka rahalaitoksille maksetaan niiden vastaanottamia veroja koskevien tietojen toimittamisesta lääninverovirastolle konekielisessä muodossa ja konekielisen tiedon lisäksi toimitettavista muista tiedoista.
Valtiovarainministeriö vahvistaa rahalaitoksen kantopalkkion suuruuden ja määrää koron, joka rahalaitoksen on maksettava, jos sen vastaanottamien verovarojen suorittaminen lääniverovirastolle viivästyy.
3§
Postipankin on suoritettava pankin konttoreiden ja pankin asiamiesten vastaanottamat verovarat päivittäin lääninveroviraston postisiirtotilille viimeistään maksupäivää seuraavana sellaisena arkipäivänä, jolloin Postipankki suorittaa postisiirtotilien kirjauksen. Muun rahalaitoksen kuin Postipankin on suoritettava kunakin päivänä vastaanottamansa verovarat lääninveroviraston asianomaiselle postisiirtotilille viimeistään maksupäivää seuraavana sellaisena arkipäivänä, jona rahalaitos on yleisölle avoinna.
Valtiovarainministeriö vahvistaa rahalaitoksen kantopalkkion suuruuden ja määrää koron, joka rahalaitoksen on maksettava, jos sen vastaanottamien verovarojen suorittaminen lääniverovirastolle viivästyy.
2 luku
Perintä
4 §
Jos perintään ei ole ryhdytty tai perintä on keskeytetty veronkantolain 27 §:n 4 momentin mukaisesti, lääninveroviraston on edelleen selvitettävä vero- tai maksuvelvollisen tuloihin, varallisuuteen ja olinpaikkaan liittyviä sekä muita perintään vaikuttavia seikkoja perimisen jatkamismahdollisuuksien toteamiseksi.
Lääninveroviraston on lähetettävä määräaikana suorittamatta jätetyt verot ulosottotoimin perittäväksi.
4§
Lääninveroviraston on lähetettävä määräaikana suorittamatta jätetyt verot ulosottotoimin perittäväksi.
Lääninverovirasto voi keskeyttää verovelvolliseen kohdistuvan perinnän, jos verovelvolliselta on todettu puuttuvan ulosmittauskelpoista omaisuutta tai tuloa, hänen olinpaikkaansa ei tiedetä tai hän oleskelee maassa, jonka kanssa Suomella ei ole verojen perinnän mahdollistavaa sopimusta. Verovelvollisen tulojen, varallisuuden, olinpaikan ja muiden perimiseen vaikuttavien seikkojen selvittelyä on kuitenkin jatkettava ja perimiseen ryhdyttävä uudelleen, jos sen voidaan olettaa johtavan tuloksiin.
5 §
Lääninverovirasto voi verojen perimiseksi veronkantolain 27 §:n 3 momentin mukaisesti muun muassa:
selvittää verovelvollisen maksukykyä ja tarkoituksenmukaista perintäkeinoa;
ryhtyä verojen maksujärjestelyyn;
hakea verovelvollisen konkurssiin;
käyttää puhevaltaa konkurssissa, sulautumisessa, kiinteistön pakkohuutokaupassa, julkisessa haasteessa, yrityksen saneerausmenettelyssä ja yksityishenkilön velkajärjestelyssä sekä muussa näihin rinnastettavassa tilanteessa;
osallistua pesänhoitotehtäviin konkurssissa;
ryhtyä tarvittaviin oikeudenkäynteihin;
ryhtyä turvaamistoimiin;
pyytää ja antaa kansainvälistä virka-apua siitä erikseen säädetyllä tavalla;
ilmoittaa verojäämiä koskevia tietoja julkaistaviksi.
Ulosoton hakemisen ohella tai sen sijasta lääninverovirasto voi tarpeen vaatiessa ryhtyä erikoisperintätoimenpiteisiin verojen perimiseksi. Ulosottomiehelle on viipymättä ilmoitettava erikoisperintätoimesta, joka saattaa aiheuttaa muutoksia veron ulosottoperintään.
5§
Ulosoton hakemisen ohella tai sen sijasta lääninverovirasto voi tarpeen vaatiessa ryhtyä erikoisperintätoimenpiteisiin verojen perimiseksi. Ulosottomiehelle on viipymättä ilmoitettava erikoisperintätoimesta, joka saattaa aiheuttaa muutoksia veron ulosottoperintään.
Erikoisperinnässä voidaan verovelvollinen hakea konkurssiin, ryhtyä verojen perinnän turvaamistoimenpiteisiin, nostaa ja ajaa verojen perinnästä johtuvia korvaus- ja takaisinsaantikanteita sekä lähettää tietoja maksamatta olevista veroista luottolehdissä julkaistavaksi.
Erikoisperintään kuuluu myös verosaatavien valvonta ja puhevallan käyttö konkurssissa, osakeyhtiöiden tai osuuskuntien sulautumisessa, kiinteistön pakkohuutokaupassa, julkisessa haasteessa ja pesäerossa sekä verojen periminen ulkomailla ja ulkomaan verojen periminen Suomessa.
3 luku
Lyhennykset ja poistot
6 §
Lääninverovirasto lyhentää tileissä maksuunpannun ja vielä suorittamatta olevan määrän, kun
maksuunpano on poistettu;
maksuunpantua määrää on alennettu;
verotus tai maksuunpano on uudelleen toimitettu;
veroa on osoitettu takaisin verotuslain 84 §:n nojalla;
verosta on myönnetty osittainen tai täydellinen vapautus;
vero jätetään veronkantolain 25 tai 26 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa perimättä;
verotuslain 108 §:ssä tarkoitettu ennakon lyhentäminen on toimitettu;
veroa perittäessä on havaittu, että vero on maksuunpantu olemattomalle henkilölle tai muutoin selvästi virheellisesti eikä virhe ole oikaistavissa muutoksenhaulla; sekä kun
veroa perittäessä on havaittu että maksuunpantua ennakkoa ei verotuslain 104 §:n mukaisesti ole käytetty verovelvolliselle maksuunpantujen verojen ja maksujen suoritukseksi.
Lääninverovirasto voi lyhentää suorittamatta olevan määrän myös silloin, kun lyhentämiseen voidaan käyttää samalta verovuodelta tai siihen rinnastettavalta veron määräämisperusteena olevalta muulta jaksolta suoritettavaa palautusta.
Ulosotossa olevan verojäämän lyhentämisestä on viipymättä ilmoitettava ulosottomiehelle.
Ulosotossa olevan verojäämän lyhentämisestä on viipymättä ilmoitettava ulosottomiehelle. (26.2.1993/224)
4 luku
Palautukset
8 §
Veronpalautus on maksettava asianomaiselle viipymättä sen jälkeen, kun oikeus palautuksen saantiin on ratkaistu sekä lyhennykset ja kuittaukset on toimitettu.
9 §
Aiheettoman suorituksen palauttamista haetaan siltä lääninverovirastolta, jonka tilille suoritus on maksettu. Muutoin toteamansa aiheettoman suorituksen lääninverovirasto palauttaa hakemuksetta.
10 §
Veronpalautus suoritetaan postisiirron tililtäottona tai maksetaan verovelvollisen postisiirto- tai pankkitilille. Valtiovarainministeriö antaa tarkemmat määräykset veronpalautusten maksamisesta postisiirto- tai pankkitilille.
11§
Jos veroa palautettaessa on maksettava korkoa, se lasketaan 9 prosentin vuotuisen koron mukaan.
5 luku
5 luku on kumottu VerontilitysA:lla 6.11.1998/804. Ks. soveltamisesta VerontilitysA 5 §.
Veronkantolain 14 §:n mukaisia veronsaajaryhmien jako-osuuksia vahvistettaessa käytetään perusteena viimeksi toimitettua verotusta. Vahvistamisessa otetaan huomioon palkkatulojen ja muiden henkilökohtaisten tulojen kehitys sekä valtionveron, vakuutetun kansaneläkevakuutusmaksun ja sairausvakuutusmaksun, kunnallisveron ja kirkollisveron perusteissa tapahtuneet muutokset, sellaisina kuin ne on otettu huomioon ennakonpidätystaulukkoja vahvistettaessa, sekä muut asiaan vaikuttavat muutokset.
12§
Veronkantolain 14 §:n mukaisia veronsaajaryhmien jako-osuuksia vahvistettaessa käytetään perusteena viimeksi toimitettua verotusta. Vahvistamisessa otetaan huomioon palkkatulojen ja muiden henkilökohtaisten tulojen kehitys sekä valtionveron, vakuutetun kansaneläkevakuutusmaksun ja sairausvakuutusmaksun, kunnallisveron ja kirkollisveron perusteissa tapahtuneet muutokset, sellaisina kuin ne on otettu huomioon ennakonpidätystaulukkoja vahvistettaessa, sekä muut asiaan vaikuttavat muutokset.
Kunnan tai seurakunnan jako-osuuksia vahvistettaessa käytetään perusteena viimeksi toimitettua verotusta. Jako-osuuksia vahvistettaessa otetaan huomioon edellisien vuosien asukasluvun kehitys sekä verovuoden ennakkoveroäyrin hinta.
6 luku
Veronkuittaus
18 §
Milloin erityiset syyt niin vaativat, on asianomaiselle annettava tilaisuus selvityksen esittämiseen ennen kuittaamista.
19 §
Ulosottomiehelle perittäväksi lähetetyn verojäämän kuittauksesta on viipymättä ilmoitettava ulosottomiehelle.
20 §
Milloin kuittaus tapahtuu veronkantolain 9 §:n 1 tai 2 momentin mukaisesti, on siitä ilmoitettava verovelvolliselle verotuslain 87 §:n 1 momentissa tarkoitetun tiedoksiannon yhteydessä.
Milloin kuittaus tapahtuu veronkantolain 9 §:n mukaisesti, on siitä ilmoitettava verovelvolliselle verotuslain 87 §:n 1 momentissa tarkoitetun tiedoksiannon yhteydessä.
20§
Milloin kuittaus tapahtuu veronkantolain 9 §:n mukaisesti, on siitä ilmoitettava verovelvolliselle verotuslain 87 §:n 1 momentissa tarkoitetun tiedoksiannon yhteydessä.
7 luku
Erinäiset säännökset
21 §
Jos veronkantolain mukaan kannettava tai perittävä määrä on pienempi kuin kymmenen euroa, se jätetään kantamatta tai perimättä. Jos maksuvelvolliselle olisi alle 17 euron määrän kantamiseksi erikseen lähetettävä vero- tai maksulippu, määrä jätetään kantamatta. Jos palautettava määrä alittaa viisi euroa, sitä ei palauteta.
Jos veronkantolain mukaan kannettava tai perittävä määrä on pienempi kuin 10 markkaa, se jätetään kantamatta tai perimättä. Jos palautettava määrä on pienempi kuin 5 markkaa, se jätetään palauttamatta.
Perimättä jätettävää tuloerää ei oteta tileissä, vastattavaksi. Jos se sisältyy vastattavaan määrään, se lyhennetään tileissä.
Menoerä, joka jätetään takaisin vaatimatta, kirjataan menoksi asianomaisen suorituserän osana.
22 §
Jos ulosottomies jättää siirtämättä kertyneet varat lääninverovirastolle määräajassa tai muutoin laiminlyö hänelle veronulosotossa kuuluvat velvollisuudet, lääninveroviraston on ilmoitettava laiminlyönnistä ulosotonhaltijalle.
23§
Verojen ja maksujen kannosta on tehtävä verolajeittain vuositilit siten, kuin siitä verohallituksen tiliohjesäännössä erikseen määrätään.
24 §
Verohallitus antaa tarkemmat määräykset verojen kannosta, rahalaitosten vastaanottamien verovarojen tilityksistä, kantotilinpidosta, veronkuittauksesta, veronkantoviranomaisen perimistoimista sekä verojen palauttamisesta ja verovarojen tilittämisestä veronsaajille. Verohallitus voi antaa tarkempia määräyksiä myös valtion tilivirastojen tai niiden maksupisteiden vastaanottamien verovarojen tilittämisestä lääninverovirastolle.
Verohallitus antaa tarkemmat määräykset verojen kannosta, rahalaitosten vastaanottamien verovarojen tilityksistä, kantotilinpidosta, veronkantoviranomaisen perimistoimista sekä verojen palauttamisesta ja verovarojen tilittämisestä veronsaajille.
24§
Verohallitus antaa tarkemmat määräykset verojen kannosta, rahalaitosten vastaanottamien verovarojen tilityksistä, kantotilinpidosta, veronkantoviranomaisen perimistoimista sekä verojen palauttamisesta ja verovarojen tilittämisestä veronsaajille.
8 luku
Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset
25 §
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1979.
Tällä asetuksella kumotaan 15 päivänä tammikuuta 1960 annettu veronkantoasetus (21/60) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.
Jollei tässä asetuksessa tai muualla laissa tai asetuksessa ole toisin säädetty, siirretään lääninhallituksissa ja verotoimistoissa käsiteltävänä olevat 15 päivänä tammikuuta 1960 annetun veronkantoasetuksen (21/60), sellaisena kuin se on muutettuna voimassa 31 päivänä joulukuuta 1978, mukaiset asiat lääninverovirastoihin tämän asetuksen voimaan tullessa.
Verohallitus antaa tarkemmat määräykset veronkantotehtävien ja asiakirjojen siirtämisestä.
26 §
Verotoimistot tekevät verohallituksen määräämät vuoteen 1978 tai aikaisempiin vuosiin kohdistuvat vuositilit ja tilitykset sekä suorittavat muut veronkantotehtävät tämän asetuksen voimaan tulon jälkeenkin.
Verojen vuositilit kantovuodelta 1978 tehdään sanotun vuoden lopussa voimassa olleiden säännösten mukaisina summittaisina tileinä. Vuositilien yksityiskohtia ja tilien liitteitä koskevat määräykset antaa verohallitus.
Veronkantolain 30 §:n 2 momentissa tarkoitetuista tilityksistä huolehtii lääninverovirasto noudattaen soveltuvin osin 15 päivänä tammikuuta 1960 annetun veronkantoasetuksen (21/60), sellaisena kuin se on muutettuna voimassa 31 päivänä joulukuuta 1978, säännöksiä.
27 §
Veronpalautusten postisiirto- ja pankkitileille maksamista koskevia 10 §:n säännöksiä sovelletaan jo vuodelta 1977 maksettaviin ennakonpalautuksiin.
Tämän asetuksen voimaantulopäivään asti lasketaan veronpalautuksille maksettava korko aikaisempien säännösten mukaisesti.
28 §
Ennen tämän asetuksen voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.
748/1980
Tämä asetus tulee voimaan 26 päivänä marraskuuta 1980.
Asetuksen 13 §:ssä tarkoitettuja korotuksia maksetaan tai peritään ensimmäisen kerran verovuoden 1979 veroja ja maksuja koskevien tilitysten yhteydessä.
Asetuksen 14 §:ssä tarkoitettuja korkoprosentteja sovelletaan veronkantolain muuttamisesta 4 päivänä heinäkuuta 1980 annetun lain (526/80) voimaantulon jälkeen veronsaajilta vähennettyihin ja veronsaajilta lykättyinä takaisin perittyihin määriin.
232/1983
Tämä asetus tulee voimaan 15 päivänä maaliskuuta 1983.
587/1987
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä elokuuta 1987.
908/1989
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1990.
1134/1991
Tämä asetus tulee voimaan 22 päivänä elokuuta 1991.
224/1993
Tämä asetus tulee voimaan 4 päivänä maaliskuuta 1993.
880/1993
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä marraskuuta 1993.
280/1994
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä toukokuuta 1994.
1544/1995
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1996.
2/1997
Tämä asetus tulee voimaan 15 päivänä tammikuuta 1997.
804/1998
Tämä asetus tulee voimaan 16 päivänä marraskuuta 1998.
Tätä asetusta sovelletaan ensimmäisen kerran marraskuussa 1998 tehtäviin tilityksiin.
Tällä asetuksella kumotaan 1 päivänä joulukuuta 1978 annetun veronkantoasetuksen (903/1978) 5 luku siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.
Kumottuja säännöksiä sovelletaan kuitenkin edelleen niihin veroihin, joiden tilittämisessä noudatetaan verontilityslailla kumottuja säännöksiä siten kuin verontilityslain 26-31 §:ssä säädetään.
1124/2001
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2002.
599/2004
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2004.