Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Muutossäädökset (44)
| Säädös | Voimaan | Huomautus | Muutoskohtia |
|---|---|---|---|
| 873/1981 | |||
| 488/1984 | |||
| 1017/1984 | |||
| 1090/1982 | |||
| 859/1979 | |||
| 498/1980 | |||
| 1249/1989 | |||
| 1099/1985 | |||
| 1088/1980 | |||
| 1126/1983 | |||
| 72/1979 | |||
| 73/1979 | |||
| 1047/1986 | |||
| 91/1979 | |||
| 818/1985 | |||
| 1050/1981 | |||
| 1177/1987 | |||
| 310/1982 | |||
| 363/1989 | |||
| 1229/1988 | |||
| 1371/1990 | 1991-01-01 | ||
| 990/1991 | 1991-07-01 | muutt. 1 § | |
| 1702/1991 | 1992-01-01 | muutt. 1 § | |
| 1664/1992 | 1993-01-01 | muutt. 1 § | |
| 577/1993 | 1993-07-01 | muutt. muutosA:n 1664/92 mukaista 1 §:ää | |
| 1670/1993 | 1994-01-01 | muutt. 1 § | |
| 1410/1994 | 1995-01-01 | muutt. 1 § | |
| 1365/1995 | 1996-01-01 | muutt. 1 § | |
| 1052/1996 | 1997-01-01 | muutt. 1 § | |
| 176/1997 | 1997-03-01 | 7 | |
| 1281/1997 | 1998-01-01 | muutt. 1 § | |
| 919/1998 | 1999-01-01 | muutt. 1 § | |
| 20/2000 | 2000-01-25 | muutt. 1 § | |
| 630/2000 | 2000-07-01 | muutt. 1 §:ää | |
| 1293/2000 | 2001-01-01 | muutt. 1 § | |
| 1341/2001 | 2002-01-01 | muutt. 1 § | |
| 1209/2002 | 2003-01-01 | muutt. 1 §:ää | |
| 1418/2004 | 2005-01-01 | muutt. 1 §:ää | |
| 1239/2005 | 2006-01-01 | 4 | |
| 1457/2006 | 2007-01-01 | muutt. 1 § | 4 |
| 1501/2007 | 2008-01-01 | muutt. 1 §:ää | |
| 1025/2008 | 2009-01-01 | muutt. 1 §:ää | |
| 200/2009 | 2009-04-01 | muutt. 1 §:ää | 6 |
| 569/2010 | 2010-09-01 | muutt. 10 § | 2 |
Valtiovarainministeriön toimialaan kuuluvia asioita käsittelemään määrätyn ministerin esittelystä säädetään työnantajan sosiaaliturvamaksusta 4 päivänä heinäkuuta 1963 annetun lain (366/63) 19 §:n nojalla:
1 §
Työnantajan sosiaaliturvamaksun suuruus on:
yksityisellä työnantajalla:
milloin liiketoimintaa harjoittavan valtionverotuksessa verovelvollisen työnantajan viimeksi toimitettua verotusta varten antamassa veroilmoituksessa ilmoittamien, kuluvan käyttöomaisuuden hankintamenoista tekemien säännönmukaisten poistojen määrä on ollut suurempi kuin 500 markkaa ja samalla vähintään 10 ja enintään 30 prosenttia hänen samana verovuotena maksamiensa palkkojen määrästä, 8,875 prosenttia ja,
muilla työnantajilla 3,05 prosenttia.
milloin a-kohdassa tarkoitettujen poistojen määrä on ollut suurempi kuin 500 markkaa ja samalla yli 30 prosenttia maksettujen palkkojen määrästä, 9,375 prosenttia.
Työnantajan sosiaaliturvamaksun suuruus vuonna 1979 on 8,375 prosenttia suoritetun ennakkoperinnän alaisen palkan määrästä. Maksu on kuitenkin:
milloin liiketoimintaa harjoittavan valtionverotuksessa verovelvollisen työnantajan viimeksi toimitettua verotusta varten antamassa veroilmoituksessa ilmoittamien, kuluvan käyttöomaisuuden hankintamenoista tekemien säännönmukaisten poistojen määrä on ollut suurempi kuin 500 markkaa ja samalla vähintään 10 ja enintään 30 prosenttia hänen samana verovuotena maksamiensa palkkojen määrästä, 8,875 prosenttia ja,
milloin a-kohdassa tarkoitettujen poistojen määrä on ollut suurempi kuin 500 markkaa ja samalla yli 30 prosenttia maksettujen palkkojen määrästä, 9,375 prosenttia.
Yksityisen työnantajan maksuluokka määräytyy kalenterivuotta toiseksi edeltävältä verovuodelta toimitettua verotusta varten annetussa veroilmoituksessa ilmoitettujen kuluvan käyttöomaisuuden hankintamenosta tehtyjen säännönmukaisten poistojen ja samana verovuonna sosiaaliturvamaksun perusteena olleiden palkkojen perusteella. Maksuluokka määräytyy edellä mainittujen palkkojen ja poistojen määrien perusteella myös silloin, kun työnantaja on verovuonna ollut vapautettu suorittamasta työnantajan sosiaaliturvamaksua. Jos kyseiseltä verovuodelta ei ole toimitettu verotusta, käytetään sitä edeltävältä verovuodelta toimitetun verotuksen tietoja sekä vastaavana aikana sosiaaliturvamaksun perusteena olleita palkkoja.
Työnantajan sosiaaliturvamaksun II maksuluokkaan kuuluu liiketoimintaa harjoittava yksityinen työnantaja, joka on velvollinen suorittamaan valtiolle tuloveroa, sekä tuloverolain (1535/1992) 4 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettu liiketoimintaa harjoittava elinkeinoyhtymä, jos 2 momentissa tarkoitettujen poistojen määrä on yli 50 500 euroa ja samalla vähintään 10 ja enintään 30 prosenttia maksetuista palkoista. Liiketoimintaa harjoittava yksityinen työnantaja ja elinkeinoyhtymä kuuluvat III maksuluokkaan, jos 2 momentissa tarkoitettujen poistojen määrä on yli 50 500 euroa ja samalla yli 30 prosenttia maksetuista palkoista. Muut yksityiset työnantajat kuuluvat I maksuluokkaan.
Mitä 1–3 momentissa säädetään yksityisestä työnantajasta, koskee vastaavasti sellaista valtion liikelaitosta, johon sovelletaan valtion liikelaitoksista annettua lakia (1185/2002).
1§
Työnantajan sosiaaliturvamaksun suuruus vuonna 1979 on 8,375 prosenttia suoritetun ennakkoperinnän alaisen palkan määrästä. Maksu on kuitenkin:
milloin liiketoimintaa harjoittavan valtionverotuksessa verovelvollisen työnantajan viimeksi toimitettua verotusta varten antamassa veroilmoituksessa ilmoittamien, kuluvan käyttöomaisuuden hankintamenoista tekemien säännönmukaisten poistojen määrä on ollut suurempi kuin 500 markkaa ja samalla vähintään 10 ja enintään 30 prosenttia hänen samana verovuotena maksamiensa palkkojen määrästä, 8,875 prosenttia ja,
milloin a-kohdassa tarkoitettujen poistojen määrä on ollut suurempi kuin 500 markkaa ja samalla yli 30 prosenttia maksettujen palkkojen määrästä, 9,375 prosenttia.
2§
Rekisteröimättömän työnantajan on sosiaaliturvamaksua maksettaessa merkittävä palkansaajalle annettavaan ennakonpidätystodistukseen seuraavat tiedot:
palkansaajan täydellinen nimi ja henkilötunnus;
palkan määrä, josta työnantajan sosiaaliturvamaksu on suoritettava;
työnantajan sosiaaliturvamaksun määrä;
päivämäärät ilmoittaen aika, jolta palkka on maksettu;
kuukausi, jona palkka on maksettu; sekä
nimensä sekä henkilö tai liike- ja yhteisötunnuksensa.
Edellä 1 momentissa mainitut tiedot voidaan kalenterikuukauden aikana maksettujen palkkojen osalta merkitä yhdellä kertaa ennakonpidätystodistukseen.
3 §
Työnantajan on merkittävä työnantajan sosiaaliturvamaksu sekä 6 §:n 1 momentissa tarkoitettu vähennys ja 7 §:n 1 momentissa tarkoitettu oikaisu ennakkoperintäasetuksen (1124/1996) 25 §:n 5 momentissa tarkoitettuun yhdistelmään siten kuin mainitussa säännöksessä palkkasuorituksen merkitsemisestä säädetään.
Rekisteröimättömän työnantajan on merkittävä työnantajan sosiaaliturvamaksu ennakkoperintäasetuksen 19 ja 20 §:ssä tarkoitettuihin luetteloihin ja 22 §:ssä tarkoitettuihin muistiinpanoihin.
3§
Rekisteröimättömän työnantajan on merkittävä työnantajan sosiaaliturvamaksu ennakkoperintäasetuksen 19 ja 20 §:ssä tarkoitettuihin luetteloihin ja 22 §:ssä tarkoitettuihin muistiinpanoihin.
Rekisteröidyn työnantajan on merkittävä työnantajan sosiaaliturvamaksu sekä eriteltyinä 6 §:n 1 momentissa ja 7 §:n 1 momentissa tarkoitetut sosiaaliturvamaksun vähennykset ja niiden perusteet ennakkoperintäasetuksen 24 §:ssä tarkoitettuun yhdistelmään.
4 §
Mitä ennakkoperintäasetuksen 5, 6 ja 7 luvussa säädetään, koskee soveltuvin osin myös työnantajan sosiaaliturvamaksua.
Mitä ennakkoperintäasetuksen 25 §:n 2 momentissa ja 26 §:ssä on säädetty, koskee soveltuvin osin myös työnantajan sosiaaliturvamaksua.
4§
Mitä ennakkoperintäasetuksen 25 §:n 2 momentissa ja 26 §:ssä on säädetty, koskee soveltuvin osin myös työnantajan sosiaaliturvamaksua.
5§
Työnantajan tulee suorittaa työnantajan sosiaaliturvamaksu veronkantoviranomaiselle sillä tavoin kuin palkasta pidätettyjen määrien suorittamisesta on säädetty. Suorittamisessa käytettävään tilillepanokorttiin on merkittävä siinä vaaditut työnantajan sosiaaliturvamaksua koskevat tiedot.
Ennakkoperintäasetuksen 32 §:n 2 momentissa tarkoitettuun ilmoitukseen on merkittävä työnantajan sosiaaliturvamaksun määrä.
Ennakkoperintäasetuksen 34 §:ssä tarkoitettuun vuosi-ilmoitukseen on merkittävä työnantajan sosiaaliturvamaksujen määrä. Niin ikään merimiesveroasetuksen 10 §:n mukaan annettavaan tilitykseen on merkittävä merimiestulona pidettävien palkkojen perusteella suoritetut tai suoritettavat työnantajan sosiaaliturvamaksut siten kuin sanotussa pykälässä on pidätetyn merimiesveron ilmoittamisesta säädetty.
Valtion ja sen laitosten edellä 1 momentissa, 6 §:n 2 momentissa sekä 7 §:n 1 momentissa tarkoitettujen työnantajan sosiaaliturvamaksua koskevien tietojen ilmoittamistavasta määrätään erikseen.
6§
Milloin rekisteröity työnantaja sekä merimiestulon osalta laivanisäntä tai hänen edustajansa on suorittanut sosiaaliturvamaksua liikaa, on hänellä oikeus korjata tekemänsä virhe myöhemmän sosiaaliturvamaksun suorittamisen yhteydessä, kuitenkin niin, että virhe saadaan oikaista vain saman kalenterivuoden palkkaan kohdistuvan sosiaaliturvamaksun suorittamisen yhteydessä.
Vähentäessään sosiaaliturvamaksun suorituksesta aikaisemmin liikaa suoritettua sosiaaliturvamaksua rekisteröidyn työnantajan on lähetettävä lääninverovirastolle selvitys tehdystä vähennyksestä rekisteröidyn työnantajan tilillepanokortin liitteenä olevaa lisätietoilmoitusta käyttäen työnantajan sosiaaliturvamaksusta annetun lain 5 §:n 1 momentissa mainitussa määräajassa.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu oikaisu voidaan tehdä ennakonpidätyksen alaisten palkkojen perusteella suoritetun sosiaaliturvamaksun osalta vain myöhemmän ennakonpidätyksen suorittamisen yhteydessä, merimiestulona pidettävien palkkojen perusteella suoritetun sosiaaliturvamaksun osalta vain myöhemmän merimiesveron tilityksen yhteydessä, sekä rajoitetusti verovelvollisen tulon ja varallisuuden verottamisesta annetun lain 4 §:ssä tarkoitetun palkan perusteella suoritetun sosiaaliturvamaksun osalta vain myöhemmän lähdeveron tilityksen yhteydessä.
7§
Rekisteröity työnantaja sekä merimiestulon osalta laivanisäntä tai hänen edustajansa, joille sairausvakuutuslain 28 §:n 2 momentin nojalla on suoritettu päivä- tai äitiysrahaa, saavat vähentää sitä vastaavalta osalta palkkaa suorittamansa sosiaaliturvamaksun myöhemmän sosiaaliturvamaksun suorittamisen yhteydessä, kuitenkin viimeistään päivä- tai äitiysrahan työnantajalle suorittamista lähinnä seuraavan kalenterivuoden aikana ja ottaen huomioon, mitä edellä 6 §:n 3 momentissa on säädetty. Rekisteröidyn työnantajan on lisäksi lähetettävä lääninverovirastolle selvitys tehdyistä vähennyksistä ja niiden perusteena olleista päivä- ja äitiysrahojen määristä siten kuin 6 §:n 2 momentissa on säädetty.
Edellä 1 momentissa tarkoitettujen vähennysten ja niiden perusteena olleiden päivä- ja äitiysrahojen määrät on niin ikään merkittävä edellä 5 §:n 3 momentissa tarkoitettuun vuosi-ilmoitukseen ja merimiesverosta tehtävään tilitykseen.
8§
Mikäli liikaa suoritettua työnantajan sosiaaliturvamaksua ei voida vähentää 6 ja 7 §:ssä tarkoitetulla tavalla, työnantajan on haettava sitä takaisin siltä lääninverovirastolta, jonka virka-alueella hänen kotikuntansa on, sekä milloin sosiaaliturvamaksu on suoritettu merimiestulona pidettävän palkan perusteella, Uudenmaan lääninverovirastolta.
9§
Mitä 3 §:n 1 ja 2 momentissa, 5 §:n 2 momentissa, 6 §:n 2 momentissa sekä 7 §:n 1 momentissa on säädetty työnantajan sosiaaliturvamaksua koskevista merkinnöistä ja sen ilmoittamisesta, koskee sosiaaliturvamaksua siltä osin, kun sitä ei ole suoritettu merimiestulona pidettävän palkan tai rajoitetusti verovelvollisen tulon ja varallisuuden verottamisesta annetun lain 4 §:ssä tarkoitetun palkan perusteella.
10 §
Ohjeet työnantajan sosiaaliturvamaksun suorittamisesta antaa Verohallinto.
Ohjeet työnantajan sosiaaliturvamaksun suorittamisesta antaa verohallitus.
10§
Ohjeet työnantajan sosiaaliturvamaksun suorittamisesta antaa verohallitus.
11 §
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1979.
Tällä asetuksella kumotaan työnantajan sosiaaliturvamaksusta 1 päivänä marraskuuta 1963 annettu asetus (483/63) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.
12 §
Tätä asetusta sovelletaan 1 päivänä tammikuuta 1979 tai sen jälkeen maksettavaan palkkaan kohdistuvaan työnantajan sosiaaliturvamaksuun ja sen suorittamiseen.
Ennen 1 päivää tammikuuta 1979 maksettuun palkkaan kohdistuvaan työnantajan sosiaaliturvamaksuun ja sen suorittamiseen sovelletaan työnantajan sosiaaliturvamaksusta 1 päivänä marraskuuta 1963 annetun asetuksen, sellaisena kuin se on ollut voimassa vuonna 1978, säännöksiä.
13 §
Ennen tämän asetuksen voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.
72/1979
1050/1981
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1982.
1229/1988
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1989.
363/1989
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä toukokuuta 1989.
1249/1989
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1990.
1371/1990
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1991.
990/1991
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 1991.
1702/1991
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1992.
1664/1992
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1993.
577/1993
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 1993.
1670/1993
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1994.
1410/1994
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1995.
1365/1995
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1996.
1052/1996
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1997.
176/1997
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä maaliskuuta 1997. Asetusta sovelletaan ensimmäisen kerran vuonna 1997 maksettavan palkan perusteella suoritettavaan työnantajan sosiaaliturvamaksuun.
1281/1997
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1998.
919/1998
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1999.
20/2000
Tämä asetus tulee voimaan 25 päivänä tammikuuta 2000.
Tätä asetusta sovelletaan kuitenkin vuonna 2000 palkkaan ja tuloverolain 77 §:ssä tarkoitetusta ulkomaantyötulosta rahana maksettavaan osaan, jotka maksetaan 1 päivänä tammikuuta 2000 ja sen jälkeen.
630/2000
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2000.
1293/2000
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2001.
1341/2001
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2002.
Asetuksen 1 §:n 1 momentin 1–4 kohdassa tarkoitettujen työnantajien sosiaaliturvamaksu on kuitenkin 1 päivän tammikuuta ja 28 päivän helmikuuta 2002 välisenä aikana yksityisellä työnantajalla I maksuluokassa 3,60 prosenttia, II maksuluokassa 5,60 prosenttia ja III maksuluokassa 6,50 prosenttia sekä kunnalla, kuntayhtymällä ja kunnallisella liikelaitoksella, evankelis-luterilaisella kirkolla sekä sen seurakunnalla ja seurakuntayhtymällä sekä ortodoksisella kirkkokunnalla ja sen seurakunnalla 4,75 prosenttia.
1209/2002
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2003 ja sitä sovelletaan vuosina 2003–2005 maksettavan palkan perusteella suoritettaviin työnantajan sosiaaliturvamaksuihin.
1418/2004
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2005 ja sitä sovelletaan vuonna 2005 maksettavan palkan perusteella suoritettaviin työnantajan sosiaaliturvamaksuihin.
1239/2005
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2006 ja sitä sovelletaan ensimmäisen kerran vuonna 2006 maksettavan palkan perusteella suoritettavaan työnantajan sosiaaliturvamaksuun.
1457/2006
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2007.
Tätä asetusta sovelletaan ensimmäisen kerran vuonna 2007 maksettavan palkan perusteella suoritettavaan työnantajan sosiaaliturvamaksuun.
1501/2007
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2008.
Tätä asetusta sovelletaan ensimmäisen kerran vuonna 2008 maksettavan palkan perusteella suoritettavaan työnantajan sosiaaliturvamaksuun.
1025/2008
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2009.
Tätä asetusta sovelletaan ensimmäisen kerran vuonna 2009 maksettavan palkan perusteella suoritettavaan työnantajan sosiaaliturvamaksuun.
200/2009
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä huhtikuuta 2009.
Tätä asetusta sovelletaan suoritettaessa työnantajan sosiaaliturvamaksua asetuksen tultua voimaan maksettavan palkan perusteella.
569/2010
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä syyskuuta 2010.