Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Muutossäädökset (17)
| Säädös | Voimaan | Huomautus | Muutoskohtia |
|---|---|---|---|
| 1173/1988 | |||
| 782/1986 | |||
| 832/1984 | |||
| 1060/1987 | |||
| 861/1985 | 1 | ||
| 881/2000 | muutt. 10 § | ||
| 1160/1989 | |||
| 1041/1990 | 1991-01-01 | ||
| 1409/1991 | 1992-01-01 | muutt. 3 §:ää | |
| 1631/1992 | 1993-01-01 | ||
| 1144/1993 | 1994-01-01 | muutt. 1 ja 2 § | |
| 1509/1994 | 1995-01-01 | 4 | |
| 1345/1995 | 1996-01-01 | muutt. 2 §:ää | |
| 1359/1996 | 1997-01-01 | muutt. 1 ja 2 §:ää | |
| 1252/1997 | 1998-01-01 | muutt. 1 §:ää | |
| 1146/1998 | 1999-01-01 | muutt. 5, 10 ja 11 §:ää | 3 |
| 1352/2001 | 2002-01-01 | muutt. 1, 2 ja 8 § sekä 5 §:ää | 13 |
Kauppa- ja teollisuusministeriön toimialaan kuuluvia asioita käsittelemään määrätyn ministerin esittelystä säädetään 30 päivänä joulukuuta 1980 annetun väylämaksulain (1028/80) 2, 3, 6 ja 12 §:n nojalla:
1 §
Kotimaanliikenteen väylämaksu suoritetaan vuosimaksuna kalenterivuosittain. Maksu lasketaan siten, että maksuyksikkö, 5 euroa 80 senttiä, kerrotaan aluksen nettovetoisuutta osoittavalla luvulla. Alus, jonka nettovetoisuutta osoittava luku on alle 1 000, maksaa kuitenkin vain puolet edellä mainitusta maksusta.
Kotimaanliikenteen väylämaksu suoritetaan vuosimaksuna kalenterivuosittain. Maksu lasketaan siten, että maksuyksikkö, 16,50 markkaa, kerrotaan aluksen nettovetoisuutta osoittavalla kokonaisluvulla, enintään kuitenkin luvulla 70 000. Alus, jonka nettovetoisuutta osoittava kokonaisluku on alle 1 000, maksaa kuitenkin vain puolet edellä mainitusta maksusta.
Matkaa suomalaisesta satamasta toiseen pidetään kotimaanliikenteenä, jollei sen kestäessä poiketa ulkomaiseen satamaan lastaamista tai purkamista taikka matkustajien ottamista tai jättämistä varten.
Matkaa suomalaisesta satamasta toiseen pidetään kotimaanliikenteenä, jollei sen kestäessä poiketa ulkomaiseen satamaan lastaamista tai purkamista taikka matkustajain ottamista tai jättämistä varten.
1 §
Kotimaanliikenteen väylämaksu suoritetaan vuosimaksuna kalenterivuosittain. Maksu lasketaan siten, että maksuyksikkö, 16,50 markkaa, kerrotaan aluksen nettovetoisuutta osoittavalla kokonaisluvulla, enintään kuitenkin luvulla 70 000. Alus, jonka nettovetoisuutta osoittava kokonaisluku on alle 1 000, maksaa kuitenkin vain puolet edellä mainitusta maksusta.
Matkaa suomalaisesta satamasta toiseen pidetään kotimaanliikenteenä, jollei sen kestäessä poiketa ulkomaiseen satamaan lastaamista tai purkamista taikka matkustajain ottamista tai jättämistä varten.
2 §
Ulkomaanliikenteen väylämaksu suoritetaan kertamaksuna aluksen saapuessa ulkomailta. Kertamaksu määräytyy aluksen jäämaksuluokan ja nettovetoisuuden perusteella alla olevan taulukon mukaisesti. Kertamaksua ei kuitenkaan kanneta siltä osin kuin kertamaksu ylittää 109 140 euroa.
Ulkomaanliikenteen väylämaksu suoritetaan kertamaksuna aluksen lähtiessä ulkomaille ja saapuessa ulkomailta. Kertamaksu lasketaan siten, että aluksen jäämaksuluokan perusteella alla olevan taulukon mukaisesti määräytyvä maksuyksikkö kerrotaan aluksen nettovetoisuutta osoittavalla kokonaisluvulla, enintään kuitenkin luvulla 70 000.
Ulkomaanliikenteen kertamaksun perusmaksut (pm) ja maksuyksiköt (my):
| Aluksen nettovetoisuutta osoittava luku | |||||
| alle 2 000 | 2 000–9 999 | 10 000 tai isompi | |||
| Jäämaksuluokka | my | pm | my | pm | my |
| I A Super | 1,68 | 3 360 | 1,43 | 14 800 | 1,26 |
| I A | 3,36 | 6 720 | 2,86 | 29 600 | 2,52 |
| I B | 5,65 | 11 300 | 4,81 | 49 780 | 4,24 |
| I C | 7,55 | 15 100 | 6,42 | 66 460 | 5,67 |
| II | 8,49 | 16 980 | 7,22 | 74 740 | 6,37 |
| III | 9,44 | 18 880 | 8,02 | 83 040 | 7,08 |
| pm = maksu nettovetoisuutta osoittavan luvun alarajan kohdalla | |||||
| my = maksu nettovetoisuutta osoittavan luvun yksiköltä, joka ylittää alarajan |
Ulkomaanliikenteen kertamaksun maksuyksiköt:
Koneettoman aluksen kertamaksun maksuyksikkö on puolet jäämaksuluokan III kertamaksun maksuyksiköstä.
Koneettoman aluksen kertamaksu on puolet vastaavan konevoimalla kulkevan aluksen kertamaksusta.
2 §
Ulkomaanliikenteen väylämaksu suoritetaan kertamaksuna aluksen lähtiessä ulkomaille ja saapuessa ulkomailta. Kertamaksu lasketaan siten, että aluksen jäämaksuluokan perusteella alla olevan taulukon mukaisesti määräytyvä maksuyksikkö kerrotaan aluksen nettovetoisuutta osoittavalla kokonaisluvulla, enintään kuitenkin luvulla 70 000.
Ulkomaanliikenteen kertamaksun maksuyksiköt:
Koneettoman aluksen kertamaksu on puolet vastaavan konevoimalla kulkevan aluksen kertamaksusta.
Yli 12 metrin kulkusyväyttä käyttävästä aluksesta suoritetaan sen saapuessa ulkomailta lisämaksu, joka on samansuuruinen kuin vastaavansuuruisesta I A Super luokan aluksesta 1 momentin mukaan suoritettava maksu.
3 §
Milloin alus esittää väylämaksun perusteeksi aluksenmittauksesta vuoden 1969 kansainvälisen aluksenmittausyleissopimuksen mukaan annetussa asetuksessa (522/82) tarkoitetun mittakirjan, aluksesta perittävästä väylämaksusta myönnetään vuosina 1984-1987 40 prosentin alennus ja vuosina 1988-1991 20 prosentin alennus, jos aluksessa on lastin käsittelyä varten keula- tai peräportti eikä sen matkustajamäärää ole vahvistettu suuremmaksi kuin 50 henkilöksi.
4 §
Jos alus, josta on suoritettu kotimaanliikenteen väylämaksu, saapuu saman kalenterivuoden aikana ulkomailta, kannetaan alukselta puolet 2 §:n 1 ja 2 momentissa säädetystä kertamaksusta.
Jos alus, josta on suoritettu kotimaanliikenteen väylämaksu, tekee saman kalenterivuoden aikana ulkomaanmatkan, kannetaan matkalta puolet 2 §:n 1 ja 2 momentissa säädetystä kertamaksusta.
4 §
Jos alus, josta on suoritettu kotimaanliikenteen väylämaksu, tekee saman kalenterivuoden aikana ulkomaanmatkan, kannetaan matkalta puolet 2 §:n 1 ja 2 momentissa säädetystä kertamaksusta.
5 §
Väylämaksu kannetaan aluksen mittakirjassa tai kansallisuustodistuksessa mainitun nettovetoisuuden sekä aluksen jäämaksuluokkatodistuksen perusteella.
Ulkomaisesta aluksesta, jolle ei ole annettu suomalaista mittakirjaa tai jonka mittakirjaa tai kansallisuustodistusta ei Suomessa tunnusteta, kannetaan väylämaksu suomalaisen aluksenmittaajan aluksen vetoisuudesta antaman todistuksen perusteella. Jollei mittakirjassa ilmoitettu vetoisuus vastaa aluksen todellista vetoisuutta tai jollei alus ole oikeutettu kansainvälisten mittaussääntöjen mukaan käyttämään kansainvälisessä mittakirjassa ilmoitettua vetoisuutta, merenkulkulaitos voi vahvistaa alukselle väylämaksun perusteeksi vetoisuuden, joka vastaa alukselle kansainvälisten mittaussääntöjen mukaan vahvistettavaa vetoisuutta.
Ulkomaisesta aluksesta, jolle ei ole annettu suomalaista mittakirjaa tai jonka mittakirjaa tai kansallisuustodistusta ei Suomessa tunnusteta, kannetaan väylämaksu suomalaisen aluksenmittaajan aluksen vetoisuudesta antaman todistuksen perusteella. Jollei mittakirjassa ilmoitettu vetoisuus vastaa aluksen todellista vetoisuutta tai jollei alus ole oikeutettu kansainvälisten mittaussääntöjen mukaan käyttämään kansainvälisessä mittakirjassa ilmoitettua vetoisuutta, merenkulkuhallitus voi vahvistaa alukselle väylämaksun perusteeksi vetoisuuden, joka vastaa alukselle kansainvälisten mittaussääntöjen mukaan vahvistettavaa vetoisuutta.
3–4 momentit on kumottu A:lla 20.12.2001/1352.
Jos aluksella on kaksi mittakirjaa, väylämaksu kannetaan sen mittakirjassa mainitun vetoisuuden mukaan, joka kulloinkin on voimassa aluksen lastiin nähden. Kotimaanliikenteen vuosimaksu kannetaan kuitenkin aina suuremman vetoisuuden mukaan.
6 §
Väylämaksua suoritettaessa on esitettävä aluksen mittakirja tai muu aluksen vetoisuutta osoittava todistus sekä tullitoimipaikan mahdollisesti vaatima muu todistus.
Ulkomaanliikenteen väylämaksua suoritettaessa on annettava lisäksi jäämaksuluokkatodistus ja alusilmoitus.
7 §
Jos aluksesta ei voida esittää jäämaksuluokkatodistusta, kannetaan kertamaksu jäämaksuluokan III mukaisesti.
Mikäli aluksen jäämaksuluokkatodistuksen luokka on parempi kuin aluksen ominaisuudet edellyttävät ja tämä johtuu siitä, että aluksesta on annettu virheellisiä tietoja jäämaksuluokan määrittämistä varten tai että aluksen jäämaksuluokan määrittämisen perusteena olevien tietojen muuttumisesta ei ole ilmoitettu merenkulkuviranomaisille, kannetaan väylämaksu III jäämaksuluokan mukaisesti siltä ajalta, jona aluksen jäämaksuluokka on ollut virheellinen.
8 §
Kun vähintään 120 matkustajalle rekisteröidystä matkustaja-aluksesta on suoritettu väylämaksua 32 kerralta ja muusta aluksesta kymmeneltä kerralta, on alus vapautettu saman kalenterivuoden aikana enemmistä kertamaksuista edellyttäen, että väylämaksun suuruuteen vaikuttavat aluksen tiedot eivät muutu siten, että kertamaksu nousee.
Kun vähintään 100 matkustajalle rekisteröidystä matkustaja-aluksesta on suoritettu kertamaksua 40 kerralta ja muusta aluksesta 20 kerralta, on alus vapautettu saman kalenterivuoden aikana enemmistä kertamaksuista. Sama koskee 2 §:n 3 momentissa säädettyä lisämaksua, kun se on suoritettu 10 kerralta.
Jos väylämaksun suuruuteen vaikuttavat aluksen tiedot muuttuvat 1 momentissa tarkoitetulla tavalla, on aluksesta suoritettava lisää väylämaksua siten, että maksua maksetaan määrä, joka vastaa vähintään 120 matkustajalle rekisteröidystä matkustaja-aluksesta kalenterivuoden aikana määräytyvää 32 suurinta kertamaksua ja muusta aluksesta kalenterivuoden aikana määräytyvää kymmentä suurinta kertamaksua.
Edellä 1 momentissa tarkoitetut maksut voidaan maksaa etukäteen yhdellä kertaa.
Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitetut maksut voidaan maksaa etukäteen yhdellä kertaa.
Tullitoimipaikan on annettava maksuvapautustodistus, jos 1 momentissa tarkoitetut maksut on todistettavasti suoritettu. Jos aluksella on kaksi mittakirjaa, on maksuvapautustodistuksen antamisen edellytyksenä kuitenkin, että 1 momentissa tarkoitetut maksut suoritetaan etukäteen maksettaessa suuremman vetoisuuden mukaan.
Tullitoimipaikan on annettava maksuvapautustodistus, jos 1 tai 2 momentissa tarkoitetut maksut on todistettavasti suoritettu. Maksuvapautustodistus raukeaa, jos väylämaksun suuruuteen vaikuttavat aluksen tiedot muuttuvat siten, että kertamaksu nousee.
8 §
Kun vähintään 100 matkustajalle rekisteröidystä matkustaja-aluksesta on suoritettu kertamaksua 40 kerralta ja muusta aluksesta 20 kerralta, on alus vapautettu saman kalenterivuoden aikana enemmistä kertamaksuista. Sama koskee 2 §:n 3 momentissa säädettyä lisämaksua, kun se on suoritettu 10 kerralta.
Edellä 1 momentissa tarkoitetut maksut voidaan maksaa etukäteen yhdellä kertaa.
Tullitoimipaikan on annettava maksuvapautustodistus, jos 1 momentissa tarkoitetut maksut on todistettavasti suoritettu. Jos aluksella on kaksi mittakirjaa, on maksuvapautustodistuksen antamisen edellytyksenä kuitenkin, että 1 momentissa tarkoitetut maksut suoritetaan etukäteen maksettaessa suuremman vetoisuuden mukaan.
9 §
Maksuvapautustodistus on väylämaksuvapautuksen saamiseksi esitettävä aluksen tuloselvitystä tehtäessä.
Maksuvapautustodistus on väylämaksuvapautuksen saamiseksi esitettävä aluksen tulo- tai lähtöselvitystä tehtäessä.
Jos aluksesta on suoritettu väylämaksua enemmän kuin 8 §:n mukaan on maksettava, maksuvapautustodistuksen antanut tullitoimipaikka palauttaa hakemuksesta liikaa kannetun maksun. Palautusta on haettava maksuvapautustodistuksen antaneelta tullitoimipaikalta kuuden kuukauden kuluessa maksun suorittamisesta.
Jos aluksesta on suoritettu väylämaksua enemmän kuin 8 §:n mukaan on maksettava, maksuvapautustodistuksen antanut tullitoimipaikka palauttaa hakemuksesta liikaa kannetun maksun. Palautusta on haettava maksuvapautustodistuksen antaneelta tullitoimipaikalta kuuden kuukauden kuluessa maksun suorittamisesta.
Jos aluksesta on suoritettu väylämaksua enemmän kuin 8 §:n mukaan on maksettava, maksuvapautustodistuksen antanut tullitoimipaikka palauttaa hakemuksesta liikaa kannetun maksun. Palautusta on haettava maksuvapautustodistuksen antaneelta tullitoimipaikalta vuoden kuluessa maksun suorittamisesta.
Jos aluksesta on suoritettu väylämaksua enemmän kuin 8 §:n mukaan on maksettava, maksuvapautustodistuksen antanut tullitoimipaikka palauttaa hakemuksesta liikaa kannetun maksun. Palautusta on haettava maksuvapautustodistuksen antaneelta tullitoimipaikalta kuuden kuukauden kuluessa maksun suorittamisesta.
10 §
Merenkulkulaitos voi kirjallisesta hakemuksesta yksittäistapauksessa myöntää alennuksen tai vapautuksen väylämaksun suorittamisesta ja määrätä jo suoritetun väylämaksun tai osan siitä maksettavaksi takaisin, jos:
matkailun tai rannikkoliikenteen edistämiseen liittyvät näkökohdat taikka Suomen ulkomaankaupan edistämiseen liittyvät painavat syyt sitä vaativat; tai
maksun periminen täysimääräisenä olisi olosuhteet huomioon ottaen ilmeisesti kohtuutonta.
2 momentti on kumottu A:lla 23.12.1998/1146.
Tullihallituksella on oikeus ratkaista 1 momentissa tarkoitettu asia, milloin myönnettävän edun määrä ei ylitä 100 000:ta markkaa eikä kysymyksessä ole aikaisemman käytännön muuttaminen tai muuten periaatteellisesti tärkeä tapaus.
11 §
Väylämaksun määräämistä varten alukset luetaan jäämaksuluokkiin seuraavasti:
erikoisjäämaksuluokkaan (jäämaksuluokka I A Super) alus, jonka rakenteen lujuus aluksen jäissäkulkukyvyn tärkeimmissä kohdissa olennaisesti mainitun I A jäämaksuluokan vaatimukset ja joka myös muotonsa ja konetehonsa puolesta pystyy kulkemaan vaikeissa jääolosuhteissa;
jäämaksuluokkaan I A, I B ja I C jäävahvistuksen ja konetehon mukaan alus, joka täyttää säädetyt talviliikennevaatimukset ja on vahvistettu jäissä kulkua varten;
jäämaksuluokkaan II alus, joka täyttää säädetyt talviliikennevaatimukset, mutta ei ole vahvistettu jäissä kulkua varten; sekä
jäämaksuluokkaan III alus, joka ei täytä säädettyjä talviliikennevaatimuksia.
Merenkulkulaitos päättää aluksen määräämisestä jäämaksuluokkaan ja antaa tarkemmat määräykset jäämaksuluokista.
Merenkulkuhallitus päättää aluksen määräämisestä jäämaksuluokkaan ja antaa tarkemmat määräykset jäämaksuluokista.
12 §
Kuitit väylämaksujen suorittamisesta ja maksuvapautustodistus on vaadittaessa esitettävä tulli- ja merenkulkuviranomaisille.
13 §
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1984 ja sitä sovelletaan sanottuna päivänä ja sen jälkeen tapahtuvaan liikenteeseen.
Tällä asetuksella kumotaan 13 päivänä helmikuuta 1981 annettu väylämaksuasetus (121/81) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.
861/1985
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1986.
1160/1989
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1990.
1409/1991
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1992.
1631/1992
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1993.
1144/1993
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1994.
1509/1994
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1995.
1345/1995
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1996.
1359/1996
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1997.
1252/1997
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1998.
1146/1998
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1999.
881/2000
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä marraskuuta 2000 ja on voimassa vuoden 2002 loppuun.
1352/2001
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2002.