Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Muutossäädökset (5)
| Säädös | Voimaan | Huomautus | Muutoskohtia |
|---|---|---|---|
| 1342/1990 | 5 | ||
| 1039/1989 | |||
| 377/1992 | 1992-05-01 | ||
| 921/1992 | 1992-10-22 | muutt. 1, 3, 4 ja 6 §:ää | 8 |
| 1112/1994 | 1995-01-01 | muutt. 1 ja 6 §:ää | 3 |
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 §
Luonnollisen henkilön ja kotimaisen kuolinpesän veronalaisena tulona ei pidetä valtion- ja kunnallisverotuksissa korkoa talletuksesta, joka on tehty yleisön talletusten vastaanottamiseen tarkoitetulle tilille kotimaiseen talletuspankkiin tai ulkomaisen luottolaitoksen Suomessa olevaan sivukonttoriin taikka vastaavalle tilille osuuskunnan säästökassaan, jos:
talletus tehdään edellä tarkoitetulle tilille 24 kuukaudeksi vuosina 1989–1995 ja talletuksen vuotuinen korko on enintään Suomen Pankin peruskorko vähennettynä kahdella prosenttiyksiköllä; tai
tilin vuotuinen korko on enintään Suomen Pankin perus korko neljällä prosenttiyksiköllä vähennettynä; tai että
talletus tehdään edellä tarkoitetulle tilille 36 kuukaudeksi 1 päivänä syyskuuta 1992 tai sen jälkeen ja viimeistään 31 päivänä joulukuuta 1993 sekä talletuksen vuotuinen korko on enintään Suomen Pankin peruskorko vähennettynä yhdellä prosenttiyksiköllä.
tilin vuotuinen korko on enintään Suomen Pankin perus korko kahdella prosenttiyksiköllä vähennettynä ja talletus tehdään edellä tarkoitetulle tilille 24 kuukaudeksi.
Luonnollisen henkilön ja erillisenä verovelvollisena verotettavan kotimaisen kuolinpesän veronalaisena tulona ei pidetä vuosilta 1989– 1991 toimitettavissa valtion- ja kunnallisverotuksissa korkoa talletuksesta, joka on tehty yleisön talletusten vastaanottamiseen tarkoitetulle tilille kotimaiseen pankkiin tai vastaavalle tilille osuus kunnan säästökassaan. Koron verovapauden edellytyksenä on, että
tilin vuotuinen korko on enintään Suomen Pankin perus korko neljällä prosenttiyksiköllä vähennettynä; tai että
tilin vuotuinen korko on enintään Suomen Pankin perus korko kahdella prosenttiyksiköllä vähennettynä ja talletus tehdään edellä tarkoitetulle tilille 24 kuukaudeksi.
Jos 1 momentissa tarkoitettu talletus siirtyy toiselle muutoin kuin naimaosana, avio-oikeuden nojalla, perintönä, perintökaaren 8 luvussa tarkoitettuna avustuksena tai hyvityksenä taikka testamentilla, talletuksesta luovutusta edeltäneeltä ajalta ja luovutuksen jälkeiseltä ajalta kertynyt korko on verovelvollisen verotuslain mukaisessa järjestyksessä verotettavaa veronalaista tuloa.
Jos 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettu talletus siirtyy toiselle muutoin kuin naimaosana, avio-oikeuden nojalla, perintönä, perintökaaren 8 luvussa tarkoitettuna avustuksena tai hyvityksenä taikka testamentilla, talletuksesta luovutusta edeltäneeltä ajalta ja luovutuksen jälkeiseltä ajalta kertynyt korko on veronalaista tuloa.
1 §
Luonnollisen henkilön ja erillisenä verovelvollisena verotettavan kotimaisen kuolinpesän veronalaisena tulona ei pidetä vuosilta 1989– 1991 toimitettavissa valtion- ja kunnallisverotuksissa korkoa talletuksesta, joka on tehty yleisön talletusten vastaanottamiseen tarkoitetulle tilille kotimaiseen pankkiin tai vastaavalle tilille osuus kunnan säästökassaan. Koron verovapauden edellytyksenä on, että
tilin vuotuinen korko on enintään Suomen Pankin perus korko neljällä prosenttiyksiköllä vähennettynä; tai että
tilin vuotuinen korko on enintään Suomen Pankin perus korko kahdella prosenttiyksiköllä vähennettynä ja talletus tehdään edellä tarkoitetulle tilille 24 kuukaudeksi.
Jos 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettu talletus siirtyy toiselle muutoin kuin naimaosana, avio-oikeuden nojalla, perintönä, perintökaaren 8 luvussa tarkoitettuna avustuksena tai hyvityksenä taikka testamentilla, talletuksesta luovutusta edeltäneeltä ajalta ja luovutuksen jälkeiseltä ajalta kertynyt korko on veronalaista tuloa.
2 §
Luonnollisen henkilön ja kotimaisen kuolinpesän veronalaista tuloa valtion- ja kunnallisverotuksessa ei ole valtion tai kiinnitysluottopankin maksama, vuosina 1989-1992 liikkeeseen laskemansa obligaatiolainan korko, jos
obligaatiolainan laina-aika on 10 vuotta; ja
obligaatiolainan laina-aika on 10 vuotta; ja
obligaatiolainan vuotuinen korko on enintään Suomen Pankin peruskoron suuruinen.
obligaatiolainan vuotuinen korko on enintään Suomen Pankin peruskorko yhdellä prosenttiyksiköllä vähennettynä.
Luonnollisen henkilön ja erillisenä verovelvollisena verotettavan kotimaisen kuolinpesän veronalaista tuloa valtion- ja kunnallisverotuksessa ei ole valtion tai kiinnitysluottopankin maksama, vuosina 1989–1991 liikkeeseen laskemansa obligaatiolainan korko, jos
obligaatiolainan laina-aika on 10 vuotta; ja
obligaatiolainan vuotuinen korko on enintään Suomen Pankin peruskorko yhdellä prosenttiyksiköllä vähennettynä.
2 §
Luonnollisen henkilön ja erillisenä verovelvollisena verotettavan kotimaisen kuolinpesän veronalaista tuloa valtion- ja kunnallisverotuksessa ei ole valtion tai kiinnitysluottopankin maksama, vuosina 1989–1991 liikkeeseen laskemansa obligaatiolainan korko, jos
obligaatiolainan laina-aika on 10 vuotta; ja
obligaatiolainan vuotuinen korko on enintään Suomen Pankin peruskorko yhdellä prosenttiyksiköllä vähennettynä.
3 §
Edellä 1 §:ssä tarkoitettu talletus ei ole luonnollisen henkilön eikä kotimaisen kuolinpesän veronalaisia varoja.
Edellä 1 §:ssä tarkoitettu talletus ei ole luonnollisen henkilön eikä erillisenä verovelvollisena verotettavan kotimaisen kuolinpesän veronalaisia varoja vuosilta 1989–1991 toimitettavissa verotuksissa.
Vuosina 1989-1992 liikkeeseen lasketun 2 §:ssä tarkoitetun obligaation arvo ei ole luonnollisen henkilön eikä kotimaisen kuolinpesän veronalaisia varoja.
Vuosina 1989–1991 liikkeeseen lasketun 2 §:ssä tarkoitetun obligaation arvo ei ole luonnollisen henkilön eikä erillisenä verovelvollisena verotettavan kotimaisen kuolinpesän veronalaisia varoja.
Sen estämättä mitä 1 momentissa säädetään, 1 §:n 1 momentissa tarkoitetut talletukset, joista saatu korko on 1 §:n 2 momentin mukaan veronalaista tuloa, ovat luovuttajan ja luovutuksensaajan veronalaisia varoja.
Lain 1 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettu talletus, josta saatu korko on 1 §:n 2 momentin mukaan veronalaista tuloa, on myös luovuttajan ja luovutuksensaajan veronalaisia varoja.
4 §
Edellä 1 §:ssä tarkoitetun rahalaitoksen on antamaansa talletuksen vastaanottamista koskevaan asiakirjaan sisällytettävä selvitys siitä, mikä vaikutus talletuksen siirtämisellä on sekä tallettajan että siirronsaajan verotukseen.
Edellä 1 §:ssä tarkoitetun rahalaitoksen on talletuksista antamiinsa talletustodistuksiin sisällytettävä selvitys siitä, mikä vaikutus talletuksen siirtämisellä on sekä tallettajan että siirronsaajan verotukseen.
4 §
Edellä 1 §:ssä tarkoitetun rahalaitoksen on talletuksista antamiinsa talletustodistuksiin sisällytettävä selvitys siitä, mikä vaikutus talletuksen siirtämisellä on sekä tallettajan että siirronsaajan verotukseen.
5 §
Tarkemmat säännökset tämän lain täytäntöönpanosta annetaan tarvittaessa asetuksella.
6 §
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1989. Lakia sovelletaan myös sellaisiin vuosina 1989–1995 24 kuukauden määräajaksi tehtyihin talletuksiin, jotka ovat nostettavissa vasta vuoden 1995 jälkeen, ja sellaisiin 1 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuihin vuosina 1992 ja 1993 36 kuukauden määräajaksi tehtyihin talletuksiin, jotka ovat nostettavissa vasta vuoden 1993 jälkeen.
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1989. Lakia sovelletaan myös sellaisiin vuosina 1989–1991 24 kuukauden määräajaksi tehtyihin talletuksiin, jotka ovat nostettavissa vasta vuoden 1991 jälkeen.
6 §
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1989. Lakia sovelletaan myös sellaisiin vuosina 1989–1991 24 kuukauden määräajaksi tehtyihin talletuksiin, jotka ovat nostettavissa vasta vuoden 1991 jälkeen.
Hallituksen esitys 45/88
Valtiovarainvaliok. miet. 36/88
Suuren valiok. miet. 87/88
1039/1989
Tämä laki tulee voimaan 15 päivänä joulukuuta 1989.
Hallituksen esitys 200/89, Valtiovarainvaliok. miet. 63/89, Suuren valiok. miet. 155/89
1342/1990
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1991.
Hallituksen esitys 123/90, Valtiovarainvaliok. miet. 66/90 ja 66 a/90, Suuren valiok. miet. 221/90
377/1992
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä toukokuuta 1992.
Lain 1 §:ää sovelletaan lain voimaantulopäivältä ja sen jälkeiseltä ajalta kertyvään korkoon.
Hallituksen esitys 29/92, Valtiovarainvaliok. miet. 13/92
921/1992
Tämä laki tulee voimaan 22 päivänä lokakuuta 1992.
Lain 1 §:ää sovelletaan mainitun pykälän 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetuille talletuksille 1 päivältä syyskuuta 1992 ja sen jälkeiseltä ajalta kertyvään korkoon.
HE 119/92, VaVM 38/92
1112/1994
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1995.
Lakia sovelletaan 1 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetuille talletuksille 1 päivänä tammikuuta 1995 ja sen jälkeiseltä ajalta kertyvään korkoon.
HE 177/94, VaVM 55/94