Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Sosiaali- ja terveysministeriö on 13 päivänä marraskuuta 1992 työntekijäin eläkemaksusta annetun lain (1004/92) 2 §:n 3 momentin nojalla päättänyt:
1 §
Tätä päätöstä noudatetaan sovellettaessa työntekijäin eläkemaksusta annettua lakia työntekijäin eläkelain (395/61) soveltamispiiriin kuuluviin työntekijöihin siitä ensimmäisestä palkanmaksukaudesta lukien, joka alkaa vuonna 1993.
2 §
Työntekijäin eläkemaksua ei pidätetä työntekijältä, jonka työansio kuukaudessa ei palkanmaksuhetkellä ole ylittänyt tai jonka työansion ei arvioida ylittävän työntekijäin eläkelain 1 §:n 1 momentin 2 kohdassa säädettyä rajamäärää.
3 §
Työntekijäin eläkemaksua ei pidätetä työntekijältä työsuhteen ensimmäiseltä kalenterikuukaudelta, jos työsuhde on alkanut myöhemmin kuin kuukauden 1 päivänä ellei palkanmaksukausi ulotu seuraavalle kalenterikuukaudelle.
4 §
Työntekijäin eläkemaksua ei pidätetä, jos työsuhde ei palkanmaksuhetkeen mennessä ole jatkunut taikka sen ei arvioida jatkuvan vähintään kuukautta.
Työntekijäin eläkemaksua pidätetään kuitenkin kolmannesta kalenterikuukaudesta alkaen edellyttäen, että työntekijäin eläkelain 1 §:n 2 momentin edellytysten arvioidaan täyttyvän työsuhteen kolmantenakin kalenterikuukautena.
5 §
Työntekijäin eläkemaksua ei pidätetä ennen sitä kalenterivuotta, jonka kuluessa työntekijä täyttää 14 vuotta eikä sen kuukauden jälkeen, jonka aikana työntekijä täyttää 65 vuotta.
6 §
Työntekijäin eläkemaksua ei pidätetä työsuhteen päättyessä maksettavasta vuosilomakorvauksesta eikä muista sellaisista kertaluontoisista korvauksista, joita ei oteta huomioon eläkkeen perusteena olevaa palkkaa laskettaessa.
7 §
Työntekijäin eläkemaksua ei pidätetä palkkaturvalain (649/73) mukaan maksetuista palkoista.
8 §
Työntekijäin eläkemaksua ei pidätetä täysitehoisella työkyvyttömyys- eikä työttömyyseläkkeellä olevalta, jos työntekijä osoittaa työnantajalleen olevansa eläkkeellä. Työntekijän tulee ilmoittaa työnantajalle eläkkeen päättymisestä.
9 §
Työntekijän on alkuvuodesta tai työsuhteen alkaessa ilmoitettava työnantajalleen palvelurahan määrä, joka on veron perusteena. Työn- antaja perii tämän perusteella kuukausittain työntekijältä työntekijäin eläkemaksun.
10 §
Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1993 ja se on voimassa 31 päivään joulukuuta 1993.