Lukuohje ja menetelmäkuvaus

Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.

Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.

10
Pykälää
Voimassa
Tila
Merkinnät: Voimaantulopäivä

Valtiovarainministeriö on 30 päivänä joulukuuta 1993 annetun arvonlisäverolain (1501/93) 97 §:n 3 momentin ja 121 §:n nojalla määrännyt:

1994-06-01

1 §

Tätä päätöstä sovelletaan silloin, kun:

1)

maahan tuodaan jalostetta, johon sisältyvästä alkutuotteesta maahantuojalla on arvonlisäverolain 97 §:n mukaan oikeus saada veronpalautus;

2)

maasta viedään tavaraa, josta maastaviejän on arvonlisäverolain 119 §:n mukaan palautettava vähennetty laskennallinen vero;

3)

lannoite- tai rehuaineen valmistamiseen käytetään tavaraa, josta valmistajan on arvonlisäverolain 120 §:n mukaan palautettava vähennetty laskennallinen vero.

1994-06-01

2 §

Veronpalautus ja vähennetty laskennallinen vero on 18 prosenttia palautusperusteesta.

Palautusperuste on:

1)

maahantuonnissa maksettavan veronpalautuksen osalta palautukseen oikeuttavan raaka-aineen osuus jalosteen maahantuonnista suoritettavan veron arvonlisäverolaissa tarkoitetusta perusteesta;

2)

maastaviennissä palautettavan vähennetyn laskennallisen veron osalta vähennykseen oikeuttavan raaka-aineen osuus tavaran myyntihinnasta;

3)

lannoite- tai rehuaineen valmistamisen yhteydessä palautettavan vähennetyn laskennallisen veron osalta vähennykseen oikeuttavan raaka-aineen osuus tavaran myyntihinnasta.

1994-06-01

3 §

Myyntihinnalla maastaviennissä tarkoitetaan vientihintaa vapaasti suomalaisessa vientisatamassa vähennettynä suoritettavalla, laissa tai asetuksessa säädetyllä taikka valtioneuvoston päätöksessä määrätyllä vientimaksulla ja, milloin valtion varoista suoritetaan korvausta viennin tukemiseksi, vientitakuuhintaa tai muuta korvauksella lisättyä vientihintaa.

1994-06-01

4 §

Laskettaessa palautusperustetta maahantuonnissa ja maastaviennissä katsotaan jäljempänä mainittujen tavaroiden osalta verottoman raaka-aineen osuudeksi seuraavat prosenttiosuudet veron perusteesta tai myyntihinnasta:

TullitariffinnimikeProsenttia veron perusteesta tai myyntihinnasta
03.0280
03.0380
03.04fileet50
muut80
03.05vähintään 50 kilon päällyksissä (brutto)70
muut50
04.0433
04.06sulate- ja sinihomejuusto92
muut105
04.08keitetyt kananmunat, myös muotoillut50
07.10–07.1275
08.11–08.1390
09.0480
11.01–11.0460
11.0660
11.08tärkkelys50
15.01muut kuin luu- ja jäterasvat60
15.02muut kuin luu- ja jäterasvat60
15.0345
15.04kalarasvat30
15.16kalarasvat30
16.0181
16.03lihasta saadut uutteet ja mehut67
muut50
16.04vähintään 50 kilon päällyksissä (brutto)70
muut30
18.06suklaa ja kaakaota sisältävät makeiset, maitotuotteita sisältävät8
19.01mallasuute35
äidinmaitokorvikkeet50
19.0230
19.0440
19.0519
20.01–20.0320
20.04perunasosevalmisteet35
muut20
20.05perunasosevalmisteet35
muut20
20.06–20.0820
20.09mehutiivisteet60
muut20
21.03lihaa tai eläimenosia sisältävät tuotteet36
muut20
21.04lihaa tai eläimenosia sisältävät tuotteet36
muut20
21.05jäätelö20
21.06lihaa tai eläimenosia sisältävät tuotteet36
muut20
22.02mehut20
35.05tärkkelysmodifikaatit20
1994-06-01

5 §

Laskettaessa palautusperustetta jäljempänä mainittujen tavaroiden osalta maastaviennissä sekä lannoite- ja rehuaineen valmistamisen yhteydessä katsotaan raaka-aineen osuudeksi seuraavat prosenttiosuudet myyntihinnasta:

TullitariffinnimikeProsenttia veron perusteesta tai myyntihinnasta
02.01–02.10liha112
04.01maito, kerma130
04.02rasvainen maitojauhe122
rasvaton maitojauhe109
04.03 ja 19.01pääasiallisesti maitojauhetta ja maitorasvaa sisältävät valmisteet84
04.05voi130
04.07kananmunat85
05.11teurasjätteet112
11.07maltaat65
16.02kokolihavalmisteet ja säilykkeet
– vähintään 80 % lihaa tai eläimenosia sisältävät81
– muut54
muut50
17.02laktoosi33
22.03–22.06 ja 22.08viinit, liköörit, katkerot, siiderit ja mallasjuomat5
22.08viljaviina15
23.02leseet, lesejauhot ja muut viljan seulomisessa, jauhamisessa tai muussa käsittelyssä syntyneet jätetuotteet60
23.03märkä rankki60
kuiva rankki15
– arvonlisäverolain 108 §:ssä mainitut tavarat paitsi tässä päätöksessä mainitut90
– rehuseokset75
– siltä osin kuin niiden hinta ylittää 2 markkaa 15 penniä kilolta30
1994-06-01

6 §

Jos veronpalautukseen oikeuttavan raaka aineen osuus poikkeaa olennaisesti 4 §:ssä määrätystä prosenttiluvusta, tulliviranomainen voi maahantuojan esittämän selvityksen perusteella vahvistaa sovellettavan prosenttiluvun. Selvitys on esitettävä myös tulliviranomaisen vaatimuksesta. Selvityksestä tulee käydä ilmi jalosteeseen sisältyvän veronpalautukseen oikeuttavan raaka-aineen laatu ja määrä sekä sen osuus jalosteen hinnasta. Muun kuin 4 §:ssä tarkoitetun jalosteen osalta maahantuojan on aina veronpalautuksen saamiseksi esitettävä edellä mainittu selvitys.

Jos maahantuoja ei esitä 1 momentissa tarkoitettua tulliviranomaisen vaatimaa selvitystä tai sitä ei voida hyväksyä prosenttiluvun vahvistamista varten, raaka-aineen osuus on määrättävä arvion mukaan.

1994-06-01

7 §

Maastaviennissä ja lannoite- tai rehuaineen valmistamisen yhteydessä voidaan verovelvollisen vaatimuksesta käyttää 4 §:ssä mainittuja prosenttilukuja pienempiä lukuja, jos niistä esitetään selvitys.

1994-06-01

8 §

Verovelvollinen, jonka pitämässä tullilain 25 §:ssä tarkoitetussa muonitusvarastossa olevasta jokaisesta tavarasta palautetaan vähennetty laskennallinen vero jo tavaran varastoon toimittamisen tai varastoon panemisen perusteella, saa vaihtoehtoisesti käyttää palautusperusteena 80 prosenttia myyntihinnasta kaikkien niiden tavaroiden osalta, joita ei myydä muonitusvaraston kautta.

Edellytyksenä 1 momentissa tarkoitetun laskentatavan käyttämiselle on, että sanottujen tavaroiden myyntijakautuma on laivamuonitusalalla tavanomainen.

1994-06-01

9 §

Vähennettyä laskennallista veroa ei palauteta maastaviennissä, jos vähennykseen oikeuttavan raaka-aineen osuus on pienempi kuin kolme prosenttia maasta vietävän tavaran myyntihinnasta.

1994-06-01

10 §

Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä kesäkuuta 1994.