Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Muutossäädökset (1)
| Säädös | Voimaan | Huomautus | Muutoskohtia |
|---|---|---|---|
| 1162/1998 | 1999-01-01 | muutt. 16 § ja 19 §:ää; sovelletaan vuoden 1999 aj... | 4 |
Valtiovarainministerin esittelystä säädetään:
1 luku
Veron kanto
1 §
VeronkantoviranomainenAjoneuvoveron veronkantoviranomaisena on Ajoneuvohallintokeskus. Ahvenanmaan maakunnassa veronkantoviranomaisena on Ahvenanmaan lääninhallitus, johon sovelletaan, mitä tässä asetuksessa säädetään Ajoneuvohallintokeskuksesta.
2 §
Veron kantoAjoneuvovero kannetaan postisiirron välityksellä.
Ajoneuvohallintokeskus lähettää veroliput verovelvolliselle tämän ajoneuvorekisteriin ilmoittamalla osoitteella. Ellei muuta näytetä, verovelvollisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemäntenä päivänä sen jälkeen, kun Ajoneuvohallintokeskus on antanut verolipun postin kuljetettavaksi.
Jos verovelvollinen ei ole kantoaikana saanut verolippua, hänen on pyydettävä sitä Ajoneuvohallintokeskukselta tai vero on suoritettava oma-aloitteisesti siten kuin 5 §:ssä säädetään.
3 §
Verolipun tiedotVerolippuun merkitään ajoneuvon yksilöintitietojen ja verovelvollisen nimen lisäksi verokaudelta maksuunpannun ajoneuvoveron määrä ja aika, jota se koskee. Verolippuun voidaan merkitä myös tiedot aikaisemmilta verokausilta suorittamatta olevista ajoneuvoveroista.
4 §
Ajoneuvoveron suorittaminenAjoneuvovero on maksettava viimeistään verolippuun merkittynä eräpäivänä. Vero voidaan maksaa postisiirtoliikettä harjoittaviin postitoimipaikkoihin, rahalaitoksiin ja valtion tilivirastoihin sen mukaan kuin valtiovarainministeriö määrää. Vero voidaan maksaa myös pankin laskunmaksuautomaatilla tai yritys- tai kotipäätteellä.
Maksun yhteydessä on ilmoitettava verolipun tilisiirtolomakkeeseen merkitty viitenumero.
5 §
Ajoneuvoveron oma-aloitteinen suorittaminenJos verovelvollinen ei ole saanut verolippua, ajoneuvoveron voi suorittaa rahalaitoksiin Ajoneuvohallintokeskuksen vahvistamaa oma-aloitteista maksua koskevaa tilisiirtolomaketta käyttäen. Maksun yhteydessä on ilmoitettava ajoneuvon rekisteritunnus ja verovuosi, jota suoritus koskee.
6 §
ValvontaviranomaisetPoliisin, tulliviranomaisen ja laissa tai asetuksessa määrätyn muun viranomaisen on valvottava, ettei liikenteessä käytetä ajoneuvoveron alaista ajoneuvoa, josta veroa ei ole suoritettu.
7 §
Valvonta vuosikatsastuksessaAjoneuvojen katsastuksesta annetun asetuksen (1702/1992) mukaista vuosikatsastusta suorittaessaan katsastuksen suorittaja on velvollinen tarkastamaan, että ajoneuvovero on asianmukaisesti suoritettu.
Jos tieliikenteen tietojärjestelmässä ei ole merkintää veron suorittamisesta eikä muuta näyttöä veron suorittamisesta esitetä, ajoneuvon katsastus keskeytetään kunnes vero on suoritettu. Poliisi ja tulliviranomaiset voivat estää ajoneuvon käytön siten kuin 8 §:ssä säädetään aikana, jona ajoneuvon katsastus on keskeytettynä.
Edellä 2 momentissa tarkoitettuna näyttönä voidaan pitää rahalaitoksen antamaa tositetta veron suorittamisesta, samoin kuin yhdessä verolipun kanssa tiliotetta taikka laskunmaksuautomaatilta tai muulta 4 §:ssä tarkoitetulta päätteeltä tulostettua tositetta.
8 §
Käytön estäminenKun ajoneuvon käyttö on ajoneuvoverolain 4 §:n mukaan estettävä moottoriajoneuvoverosta annetun lain 27 §:ssä tarkoitetulla tavalla ajoneuvoveron suorittamisen laiminlyönnin johdosta, poliisin tai tulliviranomaisen on otettava asianomaiselta pois ajoneuvon rekisteritunnukset ja rekisteriote. Ne annetaan takaisin, kun kysymyksessä oleva vero on maksettu.
9 §
Verolipun luovuttaminen ja tiedot veron suorittamisestaAjoneuvoa myytäessä tai luovutettaessa verovelvollisen on annettava ajoneuvon mukana verolippu tai tosite veron suorittamisesta, jos se on myyjän tai luovuttajan hallussa.
Ajoneuvohallintokeskus lähettää pyynnöstä ajoneuvon ostajalle tai haltijaksi merkittävälle tiedon maksamatta olevasta ajoneuvoverosta. Ajoneuvohallintokeskus antaa valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla annettuja säännöksiä noudattaen todistuksen siitä, ettei ajoneuvosta ole veroa suorittamatta. Tietoja veron suorittamisesta voidaan antaa myös puhelimitse.
10 §
Veron kuittaaminenAjoneuvohallintokeskuksen kantamiin veroihin voidaan soveltaa veron kuittaamista koskevia säännöksiä. Jos kuittauksen edellytykset ovat hankaluudetta todettavissa ja kuittausta voidaan pitää tarkoituksenmukaisena, kuittaus voidaan toimittaa myös Ajoneuvohallintokeskuksen ja muun viranomaisen kannettavina olevien verojen kesken.
2 luku
Verosta vapauttaminen vammaisuuden perusteella
11 §
Toimivaltaiset viranomaisetAjoneuvohallintokeskus käsittelee ajoneuvoverosta annetun lain 9 §:ssä tarkoitetut verosta vapauttamista koskevat asiat ja vapautushakemukset. Uudenmaan lääninverovirasto voi avustaa Ajoneuvohallintokeskusta vapautushakemusten käsittelyssä.
Ahvenanmaan maakunnassa rekisteröityä ajoneuvoa koskevat asiat käsittelee Ahvenanmaan lääninhallitus.
12 §
Vapauttaminen hakemuksettaJos verovelvolliselle on kolmen ajoneuvoveron verokautta edeltäneen kalenterivuoden aikana myönnetty autoverolain 51 §:ssä tai auto- ja moottoripyöräverosta annetun lain (482/1967) 17 §:ssä tarkoitettu autoveronpalautus ja jos tästä palautuksesta on merkintä ajoneuvorekisterissä, tätä ajoneuvoa koskeva vapautus myönnetään ilman erillistä hakemusta.
Vapautus myönnetään ilman hakemusta myös, jos verovelvolliselle on kolmen ajoneuvoveron verokautta edeltäneen kalenterivuoden aikana myönnetty autoverolain 50 §:ssä tai auto- ja moottoripyöräverosta annetun lain 18 §:ssä tarkoitettu veronpalautus oman tai perheenjäsenen sairauden tai vamman vuoksi ja palautuksesta on merkintä ajoneuvorekisterissä.
13 §
Vapautuksen hakeminenAjoneuvoverosta voidaan hakea vapautusta Ajoneuvohallintokeskukselle osoitetulla kirjallisella hakemuksella. Hakemuksessa on ilmoitettava verovelvollisen nimi, osoite ja henkilötunnus sekä ajoneuvon rekisteritunnus ja hakemuksen perustelut. Hakemukseen on liitettävä oikeaksi todistettu jäljennös mahdollisesta autoveronpalautuspäätöksestä tai pysäköintiluvasta.
Jos vapautusta haetaan sillä perusteella, että hakija täyttää autoverolain 51 §:n edellytykset, mutta hänellä ei ole sellaista ajoneuvoa, josta olisi myönnetty autoveron palautus, hakemukseen on liitettävä lääkärintodistus, josta ilmenee hakijan liikunta- tai näkövammasta aiheutuva pysyvä haitta-aste. Jos hakemus perustuu alle 80 prosentin haitta-asteeseen, hakemukseen liitetään lääkärintodistuksen lisäksi selvitys siitä, että ajoneuvo on hakijalle olennaisen tarpeellinen hänen työnsä, toimensa tai ammattiin valmistumista varten tapahtuvan opiskelun hoitamiseksi sekä mahdollinen työnantajan tai oppilaitoksen todistus tehtävien laadusta.
14 §
Verosta vapautetun ajoneuvon luovutusJos verovelvollinen myy ajoneuvon, jota koskeva verovapaus tai veronpalautus on myönnetty ajoneuvoverosta annetun lain 9 §:n nojalla, tai muutoin luovuttaa ajoneuvon pykälän 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, Ajoneuvohallintokeskus maksuunpanee veron tai sen osan veronpalautuksen saaneelle ajoneuvon luovuttajalle.
Jos verovelvollinen ei suorita maksuunpantua veroa, ajoneuvon uutta omistajaa tai haltijaa estetään moottoriajoneuvoverosta annetun lain (722/1966) 27 §:n nojalla käyttämästä ajoneuvoa, kunnes vero on suoritettu.
15 §
Vapautuksen voimassaoloaikaJos verovapautuksen saajalla on omistuksessaan tai hallinnassaan verovuoden jälkeenkin sama ajoneuvo, josta verovapaus on myönnetty, verovapaus on voimassa ilman uutta käsittelyä seuraavina verokausina, jos verovapauden edellytyksissä ei tapahdu muutoksia.
Verovapauden saaja on velvollinen erikseen ilmoittamaan Ajoneuvohallintokeskukselle muista kuin ajoneuvon omistusta tai hallintaa koskevasta verovapauden edellytysten päättymisestä.
Jos verokauden alkaessa voimassa olleen pysäköintiluvan voimassaoloaika päättyy kesken verokautta, veroa ei tämän johdosta siltä verokaudelta maksuunpanna ajoneuvoverosta annetun lain 3 §:ssä tarkoitetulla tavalla eikä pysäköintiluvan voimassaoloajan päättymisestä ole tarpeen tehdä 2 momentissa mainittua ilmoitusta.
16 §
Vapautuksen myöntäminenVapautus myönnetään verokaudelta toimitettavassa verotuksessa sille, jota koskeva peruste on ollut olemassa verokauden alkaessa. Jos vapautuksen edellytykset täyttyvät verokauden aikana, veroa palautetaan edellytysten täyttymistä seuraavasta päivästä lukien.
Vapautus myönnetään ja veroa palautetaan ajoneuvoverosta annetun lain 3 §:ssä tarkoitetulle verovelvolliselle, jota koskeva veronpalautusperuste on ollut olemassa ennen verokauden alkamista tai ensimmäistä kertaa rekisteröitävän taikka uudelleen rekisteröitävän ajoneuvon rekisteröintiä.
16 §
Vapautuksen saajaVapautus myönnetään ja veroa palautetaan ajoneuvoverosta annetun lain 3 §:ssä tarkoitetulle verovelvolliselle, jota koskeva veronpalautusperuste on ollut olemassa ennen verokauden alkamista tai ensimmäistä kertaa rekisteröitävän taikka uudelleen rekisteröitävän ajoneuvon rekisteröintiä.
Jos autoveroa koskeva päätös, pysäköintilupa tai lääkärinlausunto on annettu 1 momentissa mainitun ajankohdan jälkeen, se otetaan huomioon seuraavan verokauden ajoneuvoverotuksessa.
17 §
Eräät erikoisautotVapautus ajoneuvoverosta voidaan myöntää myös sellaisesta ajoneuvorekisteriin erikoisautona merkitystä ajoneuvosta, joka voitaisiin merkitä rekisteriin ajoneuvon rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen (1256/1992) mukaan henkilö- tai pakettiautona.
3 luku
Erinäiset säännökset
18 §
Aiheettoman suorituksen palauttaminenJoka on erehdyksessä suorittanut ajoneuvoveroa, on oikeutettu hakemaan suorittamansa määrän takaisin Ajoneuvohallintokeskukselta.
Jos kaksi tai useampi on suorittanut samasta ajoneuvosta ajoneuvoveroa, liikaa maksettu vero palautetaan hakemuksesta sille, joka ajoneuvoverosta annetun lain 3 §:n mukaan ei ole verovelvollinen.
Liikaa tai erehdyksessä suoritettuna ei pidetä veroa, jonka ajoneuvon uusi omistaja tai haltija on suorittanut siinä tarkoituksessa, että ajoneuvon käyttöä ei estettäisi.
19 §
Veron maksuunpano eräissä tapauksissaVeroa ei hakemuksen perusteella maksuunpanna ajoneuvosta, joka ennen verokauden alkamista on:
ilmoitettu poliisille anastetuksi,
takavarikoitu poliisin tai autoverosta huolehtivan viranomaisen haltuun,
ulosmitattu ulosottoviranomaisen haltuun,
otettu romuajoneuvona kunnan haltuun, tai
osoitettu tuhoutuneeksi tai romutetuksi.
Jos edellä 1 momentissa tarkoitettu vapautusperuste ilmenee verokauden aikana, vero kannetaan tai sitä palautetaan hakemuksen perusteella noudattaen ajoneuvoverosta annetun lain 7 §:n ja 7 a §:n säännöksiä. Tässä pykälässä tarkoitetun hakemuksen tekijä voi olla muukin kuin verovelvollinen.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun hakemuksen tekijä voi olla muukin kuin verovelvollinen.
Jos tässä pykälässä tarkoitettu ajoneuvo otetaan verokauden aikana uudelleen käyttöön, vero maksuunpannaan noudattaen ajoneuvoverosta annetun lain 3 §:n säännöksiä.
Jos 1 momentissa tarkoitettu ajoneuvo otetaan verokauden aikana uudelleen käyttöön, vero maksuunpannaan noudattaen ajoneuvoverosta annetun lain 3 §:n säännöksiä.
20 §
Vuoden 1997 verokausiVuoden 1997 ajoneuvoveron verokausi alkaa 30 päivänä elokuuta 1997.
21 §
VoimaantuloTämä asetus tulee voimaan 30 päivänä huhtikuuta 1997.
Tämän asetuksen 2 luvussa tarkoitettua verovapautta voi hakea asetuksen voimaantulopäivänä tai sen jälkeen.
1162/1998
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1999. Sitä sovelletaan ensimmäisen kerran vuoden 1999 ajoneuvoverotuksessa.