Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Muutossäädökset (7)
| Säädös | Voimaan | Huomautus | Muutoskohtia |
|---|---|---|---|
| 1398/2001 | 2002-01-01 | kum. 7 §, muutt. 6 ja 8 § | 1 |
| 570/2010 | 2010-09-01 | muutt. 4 §:ää sekä 9 ja 10 § | 2 |
| 1046/2012 | 2013-01-01 | kum. 8 ja 9 § | 2 |
| 463/2014 | 2014-07-01 | muutt. 2 § | 3 |
| 1407/2015 | 2016-01-01 | muutt. 6 § | |
| 1357/2016 | 2017-01-01 | muutt. 2 §:ää sekä 3 ja 4 § | 9 |
| 262/2018 | 2018-05-01 | muutt. 6 §:ää | 2 |
Valtiovarainministeriön toimialaan kuuluvia asioita käsittelemään määrätyn ministerin esittelystä
säädetään 18 päivänä joulukuuta 1995 verotusmenettelystä annetun lain(1558/1995) 14, 57 a ja 94 §:n, sellaisena kuin niistä 57 a § on laissa(477/1998) nojalla:
1 §
Sijoitusrahaston ja eräiden yhteisöjen ilmoittamisvelvollisuusTuloverolain (1535/1992) 20 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun sijoitusrahaston ja varallisuusverolain(1537/1992) 5 §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetun yhteisön tulee siitä huolimatta, että ne ovat varallisuuden perusteella suoritettavasta verosta vapaat, verotusta varten kehotuksetta antaa varojaan ja velkojaan koskevat tiedot sen mukaan kuin valtiovarainministeriö määrää.
Tuloverolain (1535/1992) 20 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun sijoitusrahaston ja varallisuusverolain (1537/1992) 5 §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetun yhteisön tulee siitä huolimatta, että ne ovat varallisuuden perusteella suoritettavasta verosta vapaat, verotusta varten kehotuksetta antaa varojaan ja velkojaan koskevat tiedot sen mukaan kuin valtiovarainministeriö määrää.
1 §
Sijoitusrahaston ja eräiden yhteisöjen ilmoittamisvelvollisuusTuloverolain (1535/1992) 20 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun sijoitusrahaston ja varallisuusverolain (1537/1992) 5 §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetun yhteisön tulee siitä huolimatta, että ne ovat varallisuuden perusteella suoritettavasta verosta vapaat, verotusta varten kehotuksetta antaa varojaan ja velkojaan koskevat tiedot sen mukaan kuin valtiovarainministeriö määrää.
2 §
VerotarkastusmenettelyVerotarkastuksen kuluessa verovelvolliselle on, mikäli mahdollista, kerrottava tarkastuksen tavoitteista, tarkastuksen kulusta ja jatkotoimenpiteistä sekä selvitettävä tarkastuksessa esiin tulleet seikat. Lisäksi verovelvolliselle annetaan tarvittaessa verotusta koskevaa opastusta ja neuvontaa.
Verotarkastuksen aloittamisajankohdasta ja tarkastuspaikasta on ilmoitettava verovelvolliselle etukäteen, ellei erityisestä syystä ole aihetta muuhun menettelyyn. Tarkastuksen kuluessa verovelvolliselle on, mikäli mahdollista, kerrottava tarkastuksen tavoitteista, tarkastuksen kulusta ja jatkotoimenpiteistä sekä selvitettävä tarkastuksessa esiin tulleet seikat. Lisäksi verovelvolliselle annetaan tarvittaessa verotusta koskevaa opastusta ja neuvontaa.
Verotarkastuksen aloittamisajankohdasta ja tarkastuspaikasta on ilmoitettava verovelvolliselle etukäteen, jollei erityisestä syystä ole aihetta muuhun menettelyyn. Tarkastuksen kuluessa verovelvolliselle on, mikäli mahdollista, kerrottava tarkastuksen tavoitteista, tarkastuksen kulusta ja jatkotoimenpiteistä sekä selvitettävä tarkastuksessa esiin tulleet seikat. Lisäksi verovelvolliselle annetaan tarvittaessa verotusta koskevaa opastusta ja neuvontaa.
Verotarkastuskertomus on laadittava viivytyksettä. Tarkastuskertomuksesta tulee käydä ilmi ainakin tarkastuksen kulku, tarkastettu aineisto, verotukseen vaikuttavat seikat, tarkastuksella annettu ohjaus, verovelvollisen esittämä selvitys, sovellettavat säännökset sekä tarkastajan tekemät johtopäätökset ja niiden perustelut.
Ennen verotarkastuskertomuksen valmistumista verovelvolliselle on, mikäli mahdollista, varattava kohtuullisessa määräajassa tilaisuus tulla kuulluksi. Verovelvollista kuultaessa on kerrottava, mistä asioista verovelvollisen olisi erityisesti esitettävä selvitystä.
Verotarkastuskertomuksen valmistuttua verovelvolliselle on varattava kohtuullisessa määräajassa tilaisuus tulla kuulluksi. Verovelvollista kuultaessa on kerrottava, mistä asioista verovelvollisen olisi erityisesti esitettävä selvitystä.
Verotarkastuskertomus on laadittava viivytyksettä. Tarkastuskertomuksesta tulee käydä ilmi muun muassa tarkastuksen kulku, tarkastettu aineisto, verotukseen vaikuttavat seikat, tarkastuksella annettu ohjaus, verovelvollisen esittämä selvitys, sovellettavat säännökset sekä tarkastajan tekemät johtopäätökset ja niiden perustelut.
Verotarkastus voidaan toimeenpanna jo tilikauden aikana.
2 §
VerotarkastusmenettelyVerotarkastuksen aloittamisajankohdasta ja tarkastuspaikasta on ilmoitettava verovelvolliselle etukäteen, ellei erityisestä syystä ole aihetta muuhun menettelyyn. Tarkastuksen kuluessa verovelvolliselle on, mikäli mahdollista, kerrottava tarkastuksen tavoitteista, tarkastuksen kulusta ja jatkotoimenpiteistä sekä selvitettävä tarkastuksessa esiin tulleet seikat. Lisäksi verovelvolliselle annetaan tarvittaessa verotusta koskevaa opastusta ja neuvontaa.
Ennen verotarkastuskertomuksen valmistumista verovelvolliselle on, mikäli mahdollista, varattava kohtuullisessa määräajassa tilaisuus tulla kuulluksi. Verovelvollista kuultaessa on kerrottava, mistä asioista verovelvollisen olisi erityisesti esitettävä selvitystä.
Verotarkastuskertomus on laadittava viivytyksettä. Tarkastuskertomuksesta tulee käydä ilmi muun muassa tarkastuksen kulku, tarkastettu aineisto, verotukseen vaikuttavat seikat, tarkastuksella annettu ohjaus, verovelvollisen esittämä selvitys, sovellettavat säännökset sekä tarkastajan tekemät johtopäätökset ja niiden perustelut.
2 §
VerotarkastusmenettelyVerotarkastuksen aloittamisajankohdasta ja tarkastuspaikasta on ilmoitettava verovelvolliselle etukäteen, jollei erityisestä syystä ole aihetta muuhun menettelyyn. Tarkastuksen kuluessa verovelvolliselle on, mikäli mahdollista, kerrottava tarkastuksen tavoitteista, tarkastuksen kulusta ja jatkotoimenpiteistä sekä selvitettävä tarkastuksessa esiin tulleet seikat. Lisäksi verovelvolliselle annetaan tarvittaessa verotusta koskevaa opastusta ja neuvontaa.
Verotarkastuskertomus on laadittava viivytyksettä. Tarkastuskertomuksesta tulee käydä ilmi ainakin tarkastuksen kulku, tarkastettu aineisto, verotukseen vaikuttavat seikat, tarkastuksella annettu ohjaus, verovelvollisen esittämä selvitys, sovellettavat säännökset sekä tarkastajan tekemät johtopäätökset ja niiden perustelut.
Verotarkastuskertomuksen valmistuttua verovelvolliselle on varattava kohtuullisessa määräajassa tilaisuus tulla kuulluksi. Verovelvollista kuultaessa on kerrottava, mistä asioista verovelvollisen olisi erityisesti esitettävä selvitystä.
3 §
Verotarkastuksessa esitettävä aineisto ja omaisuusVerotarkastuksessa on esitettävä tarkastettavaksi kaikki elinkeino- tai muuhun tulonhankkimistoimintaan liittyvä aineisto ja omaisuus.
Verotarkastuksessa on esitettävä tarkastettavaksi kaikki elinkeino- tai muuhun tulonhankkimistoimintaan liittyvä aineisto ja omaisuus. Aineistolla tarkoitetaan tasekirjaa, tase-erittelyjä ja muita kirjanpitokirjoja, tilipuitteita käyttöaikaa koskevin merkinnöin, kirjaussuunnitelmaa, koneellisen kirjanpidon menetelmäkuvausta, tositteita, kirjeenvaihtoa sekä muuta kirjanpitoaineistoa, muistiinpanoja, sopimus- ja velkakirjoja, pöytäkirjoja ja muuta laskentatoimeen kuuluvaa aineistoa. Aineiston esittämisvelvollisuus koskee kirjallisia ja kuvallisia esityksiä (asiakirja) sekä sellaisia tietovälineitä, joiden sisältö on luettavissa, katseltavissa, kuunneltavissa tai muuten ymmärrettävissä vain teknisin apuvälinein (tekninen tallenne). Omaisuudella tarkoitetaan elinkeino- tai muuhun tulonhankkimistoimintaan kuuluvia varastoja ja muuta omaisuutta.
Verotarkastuksessa esitettävää aineistoa ovat tasekirja, tase-erittely ja muut kirjanpitokirjat, tilipuitteet käyttöaikaa koskevin merkinnöin, kirjaussuunnitelma, koneellisen kirjanpidon menetelmäkuvaus, tositteet, kirjeenvaihto, muistiinpanot sekä muu kirjanpitoaineisto ja laskentatoimeen kuuluva aineisto, sopimus- ja velkakirjat sekä pöytäkirjat. Aineiston esittämisvelvollisuus koskee kirjallisia ja kuvallisia esityksiä (asiakirja) sekä sellaisia tietovälineitä, joiden sisältö on luettavissa, katseltavissa, kuunneltavissa tai muuten ymmärrettävissä vain teknisin apuvälinein (tekninen tallenne). Omaisuudella tarkoitetaan toimintaan kuuluvia varastoja ja muuta omaisuutta.
Esittämisvelvollisen on esitettävä tarkastettavaksi myös kaikki muu aineisto ja omaisuus, joka saattaa olla tarpeen hänen verotuksessaan tai hänen verotustaan koskevaa muutoksenhakua käsiteltäessä.
Esittämisvelvollisen on esitettävä tarkastettavaksi myös kaikki muu aineisto ja omaisuus, joka saattaa olla tarpeen hänen verotuksessaan tai hänen verotustaan koskevaa muutoksenhakua käsiteltäessä.
3 §
Verotarkastuksessa esitettävä aineisto ja omaisuusVerotarkastuksessa on esitettävä tarkastettavaksi kaikki elinkeino- tai muuhun tulonhankkimistoimintaan liittyvä aineisto ja omaisuus. Aineistolla tarkoitetaan tasekirjaa, tase-erittelyjä ja muita kirjanpitokirjoja, tilipuitteita käyttöaikaa koskevin merkinnöin, kirjaussuunnitelmaa, koneellisen kirjanpidon menetelmäkuvausta, tositteita, kirjeenvaihtoa sekä muuta kirjanpitoaineistoa, muistiinpanoja, sopimus- ja velkakirjoja, pöytäkirjoja ja muuta laskentatoimeen kuuluvaa aineistoa. Aineiston esittämisvelvollisuus koskee kirjallisia ja kuvallisia esityksiä (asiakirja) sekä sellaisia tietovälineitä, joiden sisältö on luettavissa, katseltavissa, kuunneltavissa tai muuten ymmärrettävissä vain teknisin apuvälinein (tekninen tallenne). Omaisuudella tarkoitetaan elinkeino- tai muuhun tulonhankkimistoimintaan kuuluvia varastoja ja muuta omaisuutta.
Esittämisvelvollisen on esitettävä tarkastettavaksi myös kaikki muu aineisto ja omaisuus, joka saattaa olla tarpeen hänen verotuksessaan tai hänen verotustaan koskevaa muutoksenhakua käsiteltäessä.
3 §
Verotarkastuksessa esitettävä aineisto ja omaisuusVerotarkastuksessa on esitettävä tarkastettavaksi kaikki elinkeino- tai muuhun tulonhankkimistoimintaan liittyvä aineisto ja omaisuus.
Verotarkastuksessa esitettävää aineistoa ovat tasekirja, tase-erittely ja muut kirjanpitokirjat, tilipuitteet käyttöaikaa koskevin merkinnöin, kirjaussuunnitelma, koneellisen kirjanpidon menetelmäkuvaus, tositteet, kirjeenvaihto, muistiinpanot sekä muu kirjanpitoaineisto ja laskentatoimeen kuuluva aineisto, sopimus- ja velkakirjat sekä pöytäkirjat. Aineiston esittämisvelvollisuus koskee kirjallisia ja kuvallisia esityksiä (asiakirja) sekä sellaisia tietovälineitä, joiden sisältö on luettavissa, katseltavissa, kuunneltavissa tai muuten ymmärrettävissä vain teknisin apuvälinein (tekninen tallenne). Omaisuudella tarkoitetaan toimintaan kuuluvia varastoja ja muuta omaisuutta.
Esittämisvelvollisen on esitettävä tarkastettavaksi myös kaikki muu aineisto ja omaisuus, joka saattaa olla tarpeen hänen verotuksessaan tai hänen verotustaan koskevaa muutoksenhakua käsiteltäessä.
4 §
Verotarkastuksen suorittamispaikkaVerotarkastus toimitetaan verovelvollisen toimitiloissa, tilitoimistossa, muualla asiamiehen tai edustajan tiloissa tai Verohallinnossa. Jos verotarkastus toimitetaan muualla kuin Verohallinnossa, verovelvollisen on asetettava verotarkastuksen suorittavan virkamiehen käyttöön tarkoituksenmukaiset tilat sekä tarpeelliset välineet ja avustavat henkilöt. Asiakirjat ja tekniset tallenteet on esitettävä tarkastettavaksi tai toimitettava sinne, missä verotarkastus suoritetaan. Teknisistä tallenteista on viranomaisen kehotuksesta valmistettava jäljennökset verotarkastusta suorittavan henkilön käyttöön, jos se on tarkastuksen suorittamista varten tarpeen.
Verotarkastus toimitetaan verovelvollisen toimitiloissa, tilitoimistossa tai verovirastossa. Jos verotarkastus toimitetaan verovelvollisen toimitiloissa tai tilitoimistossa, verovelvollisen on asetettava verotarkastuksen suorittavan virkamiehen käyttöön tarkoituksenmukaiset tilat ja apuvälineet sekä apulaiset. Asiakirjat ja tekniset tallenteet on esitettävä tarkastettavaksi tai toimitettava sinne, missä tarkastus suoritetaan. Teknisistä tallenteista on viranomaisen kehotuksesta valmistettava jäljennökset tarkastusta suorittavan henkilön käyttöön, jos se on tarkastuksen suorittamista varten tarpeen.
Verotarkastus toimitetaan verovelvollisen toimitiloissa, tilitoimistossa tai Verohallinnossa. Jos verotarkastus toimitetaan verovelvollisen toimitiloissa tai tilitoimistossa, verovelvollisen on asetettava verotarkastuksen suorittavan virkamiehen käyttöön tarkoituksenmukaiset tilat ja apuvälineet sekä apulaiset. Asiakirjat ja tekniset tallenteet on esitettävä tarkastettavaksi tai toimitettava sinne, missä tarkastus suoritetaan. Teknisistä tallenteista on viranomaisen kehotuksesta valmistettava jäljennökset tarkastusta suorittavan henkilön käyttöön, jos se on tarkastuksen suorittamista varten tarpeen.
Edellä 1 momentissa välineellä tarkoitetaan teknistä välinettä, jolla tekniset tallenteet voidaan saattaa luettavaan, katseltavaan, kuunneltavaan tai muuten ymmärrettävään muotoon.
Apuvälineellä tarkoitetaan kirjoitus- ja laskukonetta, kopiointilaitetta sekä tietokonetta tai muuta teknistä apuvälinettä, jolla tekniset tallenteet voidaan saattaa luettavaan, katseltavaan, kuunneltavaan tai muuten ymmärrettävään muotoon.
4 §
Verotarkastuksen suorittamispaikkaVerotarkastus toimitetaan verovelvollisen toimitiloissa, tilitoimistossa tai Verohallinnossa. Jos verotarkastus toimitetaan verovelvollisen toimitiloissa tai tilitoimistossa, verovelvollisen on asetettava verotarkastuksen suorittavan virkamiehen käyttöön tarkoituksenmukaiset tilat ja apuvälineet sekä apulaiset. Asiakirjat ja tekniset tallenteet on esitettävä tarkastettavaksi tai toimitettava sinne, missä tarkastus suoritetaan. Teknisistä tallenteista on viranomaisen kehotuksesta valmistettava jäljennökset tarkastusta suorittavan henkilön käyttöön, jos se on tarkastuksen suorittamista varten tarpeen.
Apuvälineellä tarkoitetaan kirjoitus- ja laskukonetta, kopiointilaitetta sekä tietokonetta tai muuta teknistä apuvälinettä, jolla tekniset tallenteet voidaan saattaa luettavaan, katseltavaan, kuunneltavaan tai muuten ymmärrettävään muotoon.
4 §
Verotarkastuksen suorittamispaikkaVerotarkastus toimitetaan verovelvollisen toimitiloissa, tilitoimistossa, muualla asiamiehen tai edustajan tiloissa tai Verohallinnossa. Jos verotarkastus toimitetaan muualla kuin Verohallinnossa, verovelvollisen on asetettava verotarkastuksen suorittavan virkamiehen käyttöön tarkoituksenmukaiset tilat sekä tarpeelliset välineet ja avustavat henkilöt. Asiakirjat ja tekniset tallenteet on esitettävä tarkastettavaksi tai toimitettava sinne, missä verotarkastus suoritetaan. Teknisistä tallenteista on viranomaisen kehotuksesta valmistettava jäljennökset verotarkastusta suorittavan henkilön käyttöön, jos se on tarkastuksen suorittamista varten tarpeen.
Edellä 1 momentissa välineellä tarkoitetaan teknistä välinettä, jolla tekniset tallenteet voidaan saattaa luettavaan, katseltavaan, kuunneltavaan tai muuten ymmärrettävään muotoon.
5 §
Asiakirjojen allekirjoittamatta jättäminenVerotusta koskevaan päätökseen tai muuhun asiakirjaan, joka annetaan automaattista tietojenkäsittelyä tai muutoin ainakin osittain painomenetelmää käyttäen, voidaan jättää allekirjoitus merkitsemättä.
5 §
Asiakirjojen allekirjoittamatta jättäminenVerotusta koskevaan päätökseen tai muuhun asiakirjaan, joka annetaan automaattista tietojenkäsittelyä tai muutoin ainakin osittain painomenetelmää käyttäen, voidaan jättää allekirjoitus merkitsemättä.
6 §
Verotustietojen ilmoittaminen kunnalle ja seurakunnalleVerohallinnon on ilmoitettava kunnalle arvio maksettavasta kunnallisverosta ja seurakunnalle arvio maksettavasta kirkollisverosta sekä arvio kunnalle maksettavasta yhteisöverosta viimeistään verovuotta seuraavan vuoden syyskuun 16 päivään mennessä. Veronsaajakohtaiset tiedot ilmoitetaan sen jälkeen, kun verovelvollisten verotus verotusmenettelystä annetun lain (1558/1995) 49 §:n 5 momentin mukaan on viimeistään päättynyt.
Veroviraston on ilmoitettava verotuksessa maksuunpantujen verojen tai veroäyrien yhteismäärä tai arvio niistä kunnalle ja seurakunnalle viimeistään verovuotta seuraavan vuoden syyskuun 16 päivään mennessä.
Verohallinnon on ilmoitettava kunnalle arvio maksettavasta kunnallisverosta ja seurakunnalle arvio maksettavasta kirkollisverosta sekä arvio kunnan ja seurakunnan maksettavasta yhteisöverosta viimeistään verovuotta seuraavan vuoden syyskuun 16 päivään mennessä. Veronsaajakohtaiset tiedot ilmoitetaan verovuoden verotuksen valmistuttua.
Verohallinnon on ilmoitettava kunnalle arvio maksettavasta kunnallisverosta ja seurakunnalle arvio maksettavasta kirkollisverosta sekä arvio kunnalle maksettavasta yhteisöverosta viimeistään verovuotta seuraavan vuoden syyskuun 16 päivään mennessä. Veronsaajakohtaiset tiedot ilmoitetaan verovuoden verotuksen valmistuttua.
6 §
Verotustietojen ilmoittaminen kunnalle ja seurakunnalleVeroviraston on ilmoitettava verotuksessa maksuunpantujen verojen tai veroäyrien yhteismäärä tai arvio niistä kunnalle ja seurakunnalle viimeistään verovuotta seuraavan vuoden syyskuun 16 päivään mennessä.
6 §
Verotustietojen ilmoittaminen kunnalle ja seurakunnalleVerohallinnon on ilmoitettava kunnalle arvio maksettavasta kunnallisverosta ja seurakunnalle arvio maksettavasta kirkollisverosta sekä arvio kunnan ja seurakunnan maksettavasta yhteisöverosta viimeistään verovuotta seuraavan vuoden syyskuun 16 päivään mennessä. Veronsaajakohtaiset tiedot ilmoitetaan verovuoden verotuksen valmistuttua.
6 §
Verotustietojen ilmoittaminen kunnalle ja seurakunnalleVerohallinnon on ilmoitettava kunnalle arvio maksettavasta kunnallisverosta ja seurakunnalle arvio maksettavasta kirkollisverosta sekä arvio kunnalle maksettavasta yhteisöverosta viimeistään verovuotta seuraavan vuoden syyskuun 16 päivään mennessä. Veronsaajakohtaiset tiedot ilmoitetaan verovuoden verotuksen valmistuttua.
7 §
Maksuunpano- ja äyritiedotKultakin verovuodelta kootaan verosaajakohtaiset maksuunpano- ja äyritiedot toimitetusta verotuksesta. Verohallitus antaa tarkemmat määräykset tietojen sisällöstä.
8 §
Jälkiverotuksessa lisättävä tuloJos jälkiverotuksen yhteydessä lisättävän tulon yhteismäärä on luonnollisella henkilöllä tai erillisenä verovelvollisena verotettavalla kuolinpesällä 10 000 markkaa ja muulla verovelvollisella 20 000 markkaa pienempi, lisäys voidaan tehdä sen verovuoden tuloon, jolta toimitettava verotus ei ole päättynyt.
9 §
Veronhuojennus- ja veronlykkäyspäätöksistä ilmoittaminenVeronhuojennus- tai veronlykkäyspäätök-sen tehneen viranomaisen on lähetettävä jäljennös päätöksestä asianomaiselle verovirastolle sekä, jos päätös koskee myös kunnallisja kirkollisveroa tai sairausvakuutusmaksua, myös kunnalle, seurakunnalle ja Kansaneläkelaitokselle.
10 §
Muutoksenhakua koskevien asiakirjojen säilyttäminenHallinto-oikeus ja korkein hallinto-oikeus lähettävät valituksen ratkaistuaan valitusta koskevat asiakirjat Verohallintoon säilytettäväksi.
Lääninoikeus lähettää verovalitukseen antamansa päätöksen saatua lainvoiman ja korkein hallinto-oikeus valituksen ratkaistuaan valitusta koskevat asiakirjat verovirastoon säilytettäväksi.
10 §
Muutoksenhakua koskevien asiakirjojen säilyttämienLääninoikeus lähettää verovalitukseen antamansa päätöksen saatua lainvoiman ja korkein hallinto-oikeus valituksen ratkaistuaan valitusta koskevat asiakirjat verovirastoon säilytettäväksi.
10 §
Muutoksenhakua koskevien asiakirjojen säilyttäminenHallinto-oikeus ja korkein hallinto-oikeus lähettävät valituksen ratkaistuaan valitusta koskevat asiakirjat Verohallintoon säilytettäväksi.
11 §
VoimaantuloTämä asetus tulee voimaan 1 päivänä marraskuuta 1998.
Tällä asetuksella kumotaan 18 päivänä joulukuuta 1995 verotusmenettelystä annettu asetus (1579/1995) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.
Tällä asetuksella kumotaan 18 päivänä joulukuuta 1995 verotusmenettelystä annettu asetus (1579/1995) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.
11 §
VoimaantuloTämä asetus tulee voimaan 1 päivänä marraskuuta 1998.
Tällä asetuksella kumotaan 18 päivänä joulukuuta 1995 verotusmenettelystä annettu asetus (1579/1995) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.
1398/2001
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2002.
Asetuksen 6 §:ssä tarkoitettu arvio kunnan ja seurakunnan maksettavasta yhteisöverosta on toimitettava verovuodesta 2002.
Asetuksen 8 §:ää sovelletaan ensimmäisen kerran vuodelta 2002 toimitettavassa verotuksessa.
570/2010
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä syyskuuta 2010.
1046/2012
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2013.
463/2014
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2014.
Jos määräys verotarkastuksen suorittamiseksi on annettu ennen tämän asetuksen voimaantuloa, verotarkastukseen sovelletaan tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa ollutta asetusta.
1407/2015
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2016.
1357/2016
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2017.
262/2018
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä toukokuuta 2018.
Asetusta sovelletaan ensimmäisen kerran verovuodelta 2018 toimitettavan verotuksen tietoihin.