Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Muutossäädökset (7)
| Säädös | Voimaan | Huomautus | Muutoskohtia |
|---|---|---|---|
| 1399/2001 | 2002-01-01 | muutt. 1 ja 2 §:ää | |
| 1323/2006 | 2007-01-01 | muutt. 2 §:ää | |
| 1219/2007 | 2008-01-01 | muutt. 1 ja 2 §:ää | 1 |
| 1129/2009 | 2010-01-01 | muutt. 1 §:ää | 1 |
| 573/2010 | 2010-09-01 | muutt. 4 § | 2 |
| 1408/2015 | 2016-01-01 | muutt. 2 §:ää | |
| 1/2017 | 2017-01-10 | muutt. 2 § | 3 |
Valtiovarainministeriön toimialaan kuuluvia asioita käsittelemään määrätyn ministerin esittelystä säädetään 10 päivänä heinäkuuta 1998 annetun verontilityslain (532/1998) 14 ja 24 §:n nojalla:
1 §
Ansio- ja pääomatuloverojen jako-osuudet sekä työnantajasuoritusten vähimmäismäärä ennakkoperintävaiheessa (17.12.2009/1129)Verontilityslain (532/1998) 5 §:n mukaisia veronsaajaryhmien jako-osuuksia ja työnantajasuoritusten vähimmäismäärää vahvistettaessa ja tarkistettaessa käytetään perusteena viimeksi päättynyttä verotusta. Lisäksi otetaan huomioon ansio- ja pääomatulojen sekä vastaavien vähennysten kehitys, veroperusteissa tapahtuneet ja muut asiaan vaikuttavat muutokset.
Verontilityslain (532/1998) 5 §:n mukaisia veronsaajaryhmien jako-osuuksia vahvistettaessa ja tarkistettaessa käytetään perusteena viimeksi päättynyttä verotusta. Lisäksi otetaan huomioon ansio- ja pääomatulojen sekä vastaavien vähennysten kehitys, veroperusteissa tapahtuneet ja muut asiaan vaikuttavat muutokset.
Verontilityslain (532/1998) 5 §:n mukaisia veronsaajaryhmien jako-osuuksia ja työnantajasuoritusten vähimmäismäärää vahvistettaessa ja tarkistettaessa käytetään perusteena viimeksi päättynyttä verotusta. Lisäksi otetaan huomioon ansio- ja pääomatulojen sekä vastaavien vähennysten kehitys, veroperusteissa tapahtuneet ja muut asiaan vaikuttavat muutokset.
Yksittäisten kuntien ja seurakuntien jako-osuuksien perusteena käytetään viimeksi päättynyttä verotusta. Lisäksi laskentaperusteena käytetään kunnan asukasluvun ja evankelis-luterilaisen seurakunnan jäsenmäärän muutosta sekä kunnan ja seurakunnan tuloveroprosenttia.
Yksittäisten kuntien ja seurakuntien jako-osuuksien perusteena käytetään viimeksi päättynyttä verotusta. Lisäksi laskentaperusteena käytetään kunnan asukasluvun kehitystä sekä kunnan tuloveroprosenttia ja kirkollisveroäyrin hintaa.
1 §
Ansio- ja pääomatuloverojen jako-osuudet sekä työnantajasuoritusten vähimmäismäärä ennakkoperintävaiheessa (17.12.2009/1129)Verontilityslain (532/1998) 5 §:n mukaisia veronsaajaryhmien jako-osuuksia ja työnantajasuoritusten vähimmäismäärää vahvistettaessa ja tarkistettaessa käytetään perusteena viimeksi päättynyttä verotusta. Lisäksi otetaan huomioon ansio- ja pääomatulojen sekä vastaavien vähennysten kehitys, veroperusteissa tapahtuneet ja muut asiaan vaikuttavat muutokset.
Yksittäisten kuntien ja seurakuntien jako-osuuksien perusteena käytetään viimeksi päättynyttä verotusta. Lisäksi laskentaperusteena käytetään kunnan asukasluvun ja evankelis-luterilaisen seurakunnan jäsenmäärän muutosta sekä kunnan ja seurakunnan tuloveroprosenttia.
2 §
Yksittäisten kuntien yhteisöveron jako-osuuksien laskentaperusteetYritystoimintaerän laskentaperusteena käytetään Tilastokeskuksen yritys- ja toimipaikkarekisterin tietoja. Kullekin kunnalle toimitetaan kustakin yritystoimintaerän laskentaeräryhmästä enintään 50 suurimman kunnassa toimivan yrityksen verontilityslain 13 §:n 5 momentissa tarkoitetut tiedot. Suomen Kuntaliitto ry:lle toimitetaan vastaavat tiedot.
Verontilityslain 13 §:n mukaisten alustavien jako-osuuksien perusteena käytetään viimeksi päättynyttä verotusta. Lopullisten jako-osuuksien perusteena käytetään kyseisen verovuoden verotusta.
1 momentti on kumottu A:lla 20.12.2001/1399.
Metsäerän ja metsävero-osuuden laskentaperusteena käytetään Luonnonvarakeskuksen laskemia verontilityslain 13 §:n 4 momentissa tarkoitetun aluejaottelun mukaisia bruttokantorahatulotietoja. Mainitussa momentissa tarkoitetuilta luonnonsuojelualueilta saamatta jääneiden kantorahatulojen arvioina käytetään Metsähallituksen asianomaisille metsämaille laskemaa vuotuista tuottoa.
Yritystoimintaerän laskentaperusteena käytetään Tilastokeskuksen yritys- ja toimipaikkarekisterin tietoja.
Yritystoimintaerän laskentaperusteena käytetään Tilastokeskuksen yritys- ja toimipaikkarekisterin tietoja. Kullekin kunnalle toimitetaan kustakin yritystoimintaerän laskentaeräryhmästä enintään 50 suurimman yrityksen verontilityslain 13 §:n 5 momentissa tarkoitetut tiedot.
2 §
Yksittäisten kuntien yhteisöveron jako-osuuksien laskentaperusteet (3.12.2015/1408)1 momentti on kumottu A:lla 20.12.2001/1399.
Yritystoimintaerän laskentaperusteena käytetään Tilastokeskuksen yritys- ja toimipaikkarekisterin tietoja. Kullekin kunnalle toimitetaan kustakin yritystoimintaerän laskentaeräryhmästä enintään 50 suurimman yrityksen verontilityslain 13 §:n 5 momentissa tarkoitetut tiedot.
Metsäerän ja metsävero-osuuden laskentaperusteena käytetään Metsäntutkimuslaitoksen metsäkeskuksittain laskemia bruttokantorahatulotietoja. Verontilityslain 13 §:n 4 momentissa tarkoitettuina luonnonsuojelualueilta saamatta jääneiden kantorahatulojen arvioina käytetään Metsähallituksen asianomaisille metsämaille laskemaa metsän vuotuista tuottoa.
3 §
Virhetilanteessa takaisin perittävät verotVerontilityslain 21 §:n 2 momentissa tarkoitetun veronsaajalta perittävän määrän eräpäivä on 14 päivän kuluttua perintäilmoituksen päivämäärästä. Jos eräpäivä ei ole pankkipäivä, voi perittävän määrän maksaa seuraavana pankkipäivänä.
3 §
Virhetilanteessa takaisin perittävät verotVerontilityslain 21 §:n 2 momentissa tarkoitetun veronsaajalta perittävän määrän eräpäivä on 14 päivän kuluttua perintäilmoituksen päivämäärästä. Jos eräpäivä ei ole pankkipäivä, voi perittävän määrän maksaa seuraavana pankkipäivänä.
4 §
Toimivaltainen viranomainenVerontilityslaissa tarkoitetut tilitykset tekee ja maksattaa Verohallinto.
Verontilityslaissa tarkoitetut tilitykset tekee ja maksattaa Uudenmaan verovirasto.
4 §
Toimivaltainen viranomainenVerontilityslaissa tarkoitetut tilitykset tekee ja maksattaa Uudenmaan verovirasto.
4 §
Toimivaltainen viranomainenVerontilityslaissa tarkoitetut tilitykset tekee ja maksattaa Verohallinto.
5 §
VoimaantuloTämä asetus tulee voimaan 16 päivänä marraskuuta 1998.
Tätä asetusta sovelletaan ensimmäisen kerran marraskuussa 1998 tehtäviin tilityksiin.
Tällä asetuksella kumotaan 1 päivänä joulukuuta 1978 annetun veronkantoasetuksen (903/1978) 5 luku siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.
Tällä asetuksella kumotaan 1 päivänä joulukuuta 1978 annetun veronkantoasetuksen (903/1978) 5 luku siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.
Kumottuja säännöksiä sovelletaan kuitenkin edelleen niihin veroihin, joiden tilittämisessä noudatetaan verontilityslailla kumottuja säännöksiä siten kuin verontilityslain 26–31 §:ssä säädetään.
Kumottuja säännöksiä sovelletaan kuitenkin edelleen niihin veroihin, joiden tilittämisessä noudatetaan verontilityslailla kumot tuja säännöksiä siten kuin verontilityslain 26―31 §:ssä säädetään.
5 §
VoimaantuloTämä asetus tulee voimaan 16 päivänä marraskuuta 1998.
Tätä asetusta sovelletaan ensimmäisen kerran marraskuussa 1998 tehtäviin tilityksiin.
Tällä asetuksella kumotaan 1 päivänä joulukuuta 1978 annetun veronkantoasetuksen (903/1978) 5 luku siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.
Kumottuja säännöksiä sovelletaan kuitenkin edelleen niihin veroihin, joiden tilittämisessä noudatetaan verontilityslailla kumottuja säännöksiä siten kuin verontilityslain 26–31 §:ssä säädetään.
1399/2001
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2002.
Ennen vuodelta 2002 tehtäviin tilityksiin sovelletaan kuitenkin edelleen tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.
1323/2006
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2007.
1219/2007
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2008.
1129/2009
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2010.
573/2010
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä syyskuuta 2010.
1408/2015
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2016.
1/2017
Tämä asetus tulee voimaan 10 päivänä tammikuuta 2017.