Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Muutossäädökset (8)
| Säädös | Voimaan | Huomautus | Muutoskohtia |
|---|---|---|---|
| 1037/2001 | 2002-01-01 | muutt. 2 - 7 § | 8 |
| 613/2005 | 2005-09-01 | muutt. 1 ja 7 §:ää | |
| 809/2007 | 2007-11-01 | kum. 4 §, muutt. 1 §:ää | 1 |
| 402/2014 | 2014-11-01 | muutt. 1 §:ää | |
| 1082/2015 | 2015-09-01 | muutt. 7 § | 3 |
| 885/2016 | 2016-11-01 | muutt. 1 §:ää | 1 |
| 713/2019 | 2019-06-01 | muutt. 1 §:ää; lis. 1 a § | 2 |
| 865/2021 | 2021-11-01 | muutt. 1 §:ää | 8 |
Oikeusministerin esittelystä säädetään 19 päivänä joulukuuta 1889 annetun rikoslain (39/1889) 2 a luvun 2 §:n 2 ja 5 momentin sekä 3 §:n 2 momentin nojalla, sellaisina kuin ne ovat laissa(550/1999):
1 §
Keskimääräinen kuukausituloSakotettavan keskimääräinen kuukausitulo lasketaan puhtaasta ansio- ja pääomatulosta. Keskimääräiseen kuukausituloon luetaan lisäksi tuloverolain (1535/1992) 33 a–33 c §:n nojalla verovapaa osinkotulo, 33 d §:ssä tarkoitettu muu verovapaa tulo sekä 33 e–33 g §:n nojalla verovapaa ylijäämä ja muu varojenjako.
Sakotettavan keskimääräinen kuukausitulo lasketaan puhtaasta ansio- ja pääomatulosta.
Sakotettavan keskimääräinen kuukausitulo lasketaan puhtaasta ansio- ja pääomatulosta. Keskimääräiseen kuukausituloon luetaan lisäksi tuloverolain (1535/1992) 33 a–33 c §:n nojalla verovapaa osinkotulo ja 33 d §:ssä tarkoitettu muu verovapaa tulo.
Sakotettavan keskimääräinen kuukausitulo lasketaan puhtaasta ansio- ja pääomatulosta. Keskimääräiseen kuukausituloon luetaan lisäksi tuloverolain (1535/1992) 33 a–33 c §:n nojalla verovapaa osinkotulo, 33 d §:ssä tarkoitettu muu verovapaa tulo sekä 33 e–33 g §:n nojalla verovapaa ylijäämä ja muu varojenjako.
Tulosta vähennettäviä veroja ja maksuja ovat:
valtion tulovero ansio- ja pääomatulosta;
valtion tulovero ansio- ja pääomatulosta;
valtion tulovero ansio- ja pääomatulosta;
valtion tulovero ansio- ja pääomatulosta;
kunnallisvero;
kunnallisvero;
kunnallisvero;
kunnallisvero;
kirkollisvero;
kirkollisvero;
kirkollisvero;
kirkollisvero;
yleisradiovero ja Ahvenanmaan mediamaksu;
varallisuusvero;
yleisradiovero;
yleisradiovero;
vakuutetun sairausvakuutusmaksu;
vakuutetun kansaneläkevakuutusmaksu;
vakuutetun sairausvakuutusmaksu;
vakuutetun sairausvakuutusmaksu;
työntekijän työeläkevakuutusmaksu;
vakuutetun sairausvakuutusmaksu;
työntekijän työeläkevakuutusmaksu;
työntekijän työeläkevakuutusmaksu;
palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu.
työntekijän työeläkevakuutusmaksu;
palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu;
palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu.
Tulosta vähennettäviä veroja ja maksuja ovat:
valtion tulovero ansio- ja pääomatulosta;
kunnallisvero;
kirkollisvero;
varallisuusvero;
vakuutetun kansaneläkevakuutusmaksu;
vakuutetun sairausvakuutusmaksu;
työntekijän työeläkevakuutusmaksu;
palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu;
jäännösveron korot;
veronkorotus;
ennakon viivekorko.
Tulosta vähennettäviä veroja ja maksuja ovat:
valtion tulovero ansio- ja pääomatulosta;
kunnallisvero;
kirkollisvero;
yleisradiovero;
vakuutetun sairausvakuutusmaksu;
työntekijän työeläkevakuutusmaksu;
palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu;
jäännösveron korot;
veronkorotus;
ennakon viivekorko.
Tulosta vähennettäviä veroja ja maksuja ovat:
valtion tulovero ansio- ja pääomatulosta;
kunnallisvero;
kirkollisvero;
yleisradiovero;
vakuutetun sairausvakuutusmaksu;
työntekijän työeläkevakuutusmaksu;
palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu.
1 §
Keskimääräinen kuukausituloSakotettavan keskimääräinen kuukausitulo lasketaan puhtaasta ansio- ja pääomatulosta. Keskimääräiseen kuukausituloon luetaan lisäksi tuloverolain (1535/1992) 33 a–33 c §:n nojalla verovapaa osinkotulo ja 33 d §:ssä tarkoitettu muu verovapaa tulo.
Tulosta vähennettäviä veroja ja maksuja ovat:
valtion tulovero ansio- ja pääomatulosta;
kunnallisvero;
kirkollisvero;
yleisradiovero;
vakuutetun sairausvakuutusmaksu;
työntekijän työeläkevakuutusmaksu;
palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu;
jäännösveron korot;
veronkorotus;
ennakon viivekorko.
1 a §
Kuukausitulon laskemisen perusteena käytettävä verotusKuukausitulon laskemisen ensisijaisena perusteena on viimeisin verotus, joka on päättynyt ennen edellisen marraskuun loppua, siihen mainittua marraskuuta edeltävän lokakuun loppuun mennessä tehtyine muutoksineen.
1 a §
Kuukausitulon laskemisen perusteena käytettävä verotusKuukausitulon laskemisen ensisijaisena perusteena on viimeisin verotus, joka on päättynyt ennen edellisen marraskuun loppua, siihen mainittua marraskuuta edeltävän lokakuun loppuun mennessä tehtyine muutoksineen.
2 §
PeruskulutusvähennysPeruskulutusvähennyksen suuruus on 255 euroa.
Peruskulutusvähennyksen suuruus on 1 500 markkaa.
2 §
PeruskulutusvähennysPeruskulutusvähennyksen suuruus on 1 500 markkaa.
2 §
PeruskulutusvähennysPeruskulutusvähennyksen suuruus on 255 euroa.
3 §
ElatusvelvollisuusSakotettavan elatuksen varassa olevasta puolisosta ja alaikäisestä lapsesta sekä sakotettavan puolison alaikäisestä lapsesta vähennetään päiväsakon rahamäärästä jokaisen osalta 3 euroa. Puolisoon rinnastetaan henkilö, joka avioliittoa solmimatta jatkuvasti elää sakotettavan kanssa yhteisessä taloudessa avioliitonomaisissa olosuhteissa.
Sakotettavan elatuksen varassa olevasta puolisosta ja alaikäisestä lapsesta sekä sakotettavan puolison alaikäisestä lapsesta vähennetään päiväsakon rahamäärästä jokaisen osalta 15 markkaa. Puolisoon rinnastetaan henkilö, joka avioliittoa solmimatta jatkuvasti elää sakotettavan kanssa yhteisessä taloudessa avioliitonomaisissa olosuhteissa.
3 §
ElatusvelvollisuusSakotettavan elatuksen varassa olevasta puolisosta ja alaikäisestä lapsesta sekä sakotettavan puolison alaikäisestä lapsesta vähennetään päiväsakon rahamäärästä jokaisen osalta 15 markkaa. Puolisoon rinnastetaan henkilö, joka avioliittoa solmimatta jatkuvasti elää sakotettavan kanssa yhteisessä taloudessa avioliitonomaisissa olosuhteissa.
3 §
ElatusvelvollisuusSakotettavan elatuksen varassa olevasta puolisosta ja alaikäisestä lapsesta sekä sakotettavan puolison alaikäisestä lapsesta vähennetään päiväsakon rahamäärästä jokaisen osalta 3 euroa. Puolisoon rinnastetaan henkilö, joka avioliittoa solmimatta jatkuvasti elää sakotettavan kanssa yhteisessä taloudessa avioliitonomaisissa olosuhteissa.
4 §
VarallisuusJos sakotettavalla on verotettavaa varallisuutta vähintään 500 000 markkaa, päiväsakon rahamäärää korotetaan 20 markalla. Jos varallisuutta on vähintään 1 000 000 markkaa, rahamäärää korotetaan 40 markalla.
5 §
Päiväsakon vähin rahamääräPäiväsakon rahamäärää ei saa vahvistaa pienemmäksi kuin 6 euroa.
Päiväsakon rahamäärää ei saa vahvistaa pienemmäksi kuin 40 markkaa.
5 §
Päiväsakon vähin rahamääräPäiväsakon rahamäärää ei saa vahvistaa pienemmäksi kuin 40 markkaa.
5 §
Päiväsakon vähin rahamääräPäiväsakon rahamäärää ei saa vahvistaa pienemmäksi kuin 6 euroa.
6 §
Senttimäärien pyöristäminenPäiväsakon rahamäärä vahvistetaan täysin euroin siten, että eurojen yli menevät sentit jätetään ottamatta lukuun.
Päiväsakon rahamäärä vahvistetaan täysin markoin siten, että markkojen yli menevät pennit jätetään ottamatta lukuun.
6 §
Pennimäärien pyöristäminenPäiväsakon rahamäärä vahvistetaan täysin markoin siten, että markkojen yli menevät pennit jätetään ottamatta lukuun.
6 §
Senttimäärien pyöristäminenPäiväsakon rahamäärä vahvistetaan täysin euroin siten, että eurojen yli menevät sentit jätetään ottamatta lukuun.
7 §
Sakon vähin kokonaisrahamääräTieliikennelaissa (267/1981) tai sen nojalla annetuissa säännöksissä säädetyn suurimman sallitun nopeuden ylityksestä tuomittavan sakon vähin kokonaisrahamäärä on mopoilijalle 100 euroa ja muulle moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajalle 200 euroa.
Tieliikennelaissa (267/1981) tai sen nojalla annetuissa säännöksissä säädetyn suurimman sallitun nopeuden ylityksestä tuomittavan sakon vähin kokonaisrahamäärä on mopoilijalle 300 markkaa ja muulle moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajalle 700 markkaa.
Tieliikennelaissa (267/1981) tai sen nojalla annetuissa säännöksissä säädetyn suurimman sallitun nopeuden ylityksestä tuomittavan sakon vähin kokonaisrahamäärä on mopoilijalle 100 euroa ja muulle moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajalle 200 euroa.
Vesiliikennelaissa (463/1996) tai sen nojalla annetuissa säännöksissä säädetyn suurimman sallitun nopeuden ylityksestä tuomittavan sakon vähin kokonaisrahamäärä vesikulkuneuvon kuljettajalle on 120 euroa.
Vesiliikennelaissa (463/1996) tai sen nojalla annetuissa säännöksissä säädetyn suurimman sallitun nopeuden ylityksestä tuomittavan sakon vähin kokonaisrahamäärä vesikulkuneuvon kuljettajalle on 120 euroa.
7 §
Sakon vähin kokonaisrahamääräTieliikennelaissa (267/1981) tai sen nojalla annetuissa säännöksissä säädetyn suurimman sallitun nopeuden ylityksestä tuomittavan sakon vähin kokonaisrahamäärä on mopoilijalle 300 markkaa ja muulle moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajalle 700 markkaa.
7 §
Sakon vähin kokonaisrahamääräTieliikennelaissa (267/1981) tai sen nojalla annetuissa säännöksissä säädetyn suurimman sallitun nopeuden ylityksestä tuomittavan sakon vähin kokonaisrahamäärä on mopoilijalle 100 euroa ja muulle moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajalle 200 euroa.
Vesiliikennelaissa (463/1996) tai sen nojalla annetuissa säännöksissä säädetyn suurimman sallitun nopeuden ylityksestä tuomittavan sakon vähin kokonaisrahamäärä vesikulkuneuvon kuljettajalle on 120 euroa.
8 §
VoimaantuloTämä asetus tulee voimaan 1 päivänä lokakuuta 1999.
8 §
VoimaantuloTämä asetus tulee voimaan 1 päivänä lokakuuta 1999.
1037/2001
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2002.
613/2005
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä syyskuuta 2005.
809/2007
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä marraskuuta 2007.
402/2014
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä marraskuuta 2014.
1082/2015
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä syyskuuta 2015.
885/2016
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä marraskuuta 2016.
713/2019
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä kesäkuuta 2019.
865/2021
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä marraskuuta 2021.