Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty sosiaali- ja terveysministeriön esittelystä, säädetään työnantajan sosiaaliturvamaksusta 4 päivänä heinäkuuta 1963 annetun lain (366/1963) 16 §:n nojalla, sellaisena kuin se on laissa 1114/2005:
1 §
Ilman erillistä maksuunpanoa suoritetuista työnantajan sosiaaliturvamaksuista katsotaan olevan, jos
palkan maksajana on yksityinen työnantaja tai valtion liikelaitos, johon sovelletaan valtion liikelaitoksista annettua lakia (1185/2002) ja
palkan maksajana on muu kuin 1 kohdassa tarkoitettu työnantaja ja
2 §
Työnantajan kansaneläkemaksun ja sairausvakuutusmaksun osuus maksuunpanon perusteella suoritetuista työnantajan sosiaaliturvamaksuista määräytyy sosiaaliturvamaksun maksuvuoden perusteella seuraavasti:
| työnantajan sosiaaliturva maksun maksuvuosi | kansaneläkemaksua % | sairausvakuutusmaksua % |
| 2010 | 15,5 | 84,5 |
| 2011 | 3,5 | 96,5 |
| 2012 | 1,7 | 98,3 |
| 2013 | 0,7 | 99,3 |
| 2014 | 0,2 | 99,8 |
| 2015 | 0,1 | 99,9 |
3 §
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä helmikuuta 2010.
Tätä asetusta sovelletaan myös ennen sen voimaantuloa maksuunpantuihin, 1 päivänä tammikuuta 2010 tai sen jälkeen maksettuihin työnantajan sosiaaliturvamaksuihin.