Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Verohallinto on verotililain (604/2009) 36 §:n ja veronkantolain(609/2005) 24 §:n 2 momentin, sellaisena kuin se on laissa 240/2008, ja veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain(1556/1995) 12 §:n, sellaisena kuin se on laissa 255/2008, nojalla määrännyt seuraavaa:
1 §
SoveltamisalaTätä määräystä sovelletaan Verohallinnon kantamien verojen ja maksujen koronlaskennassa.
2 §
Palautuskoron, veronlisäyksen ja viivekoron korkoajan laskeminenVeronkantolain 22 §:ssä tarkoitetun palautuskoron ja veronlisäyksestä ja viivekorosta annetussa laissa tarkoitetun veronlisäyksen ja viivekoron korkoaikaa laskettaessa katsotaan täydessä kuukaudessa olevan 30 päivää ja vuodessa 360 päivää. Perintö- ja lahjaveron osalta korkoaika lasketaan kuitenkin edellä mainitusta poiketen päiväkohtaisesti todellisten kalenteripäivien mukaan.
3 §
Verotilin hyvityskoron ja viivästyskoron korkoajan laskeminenVerotilin hyvityskorko ja viivästyskorko lasketaan päiväkohtaisesti todellisten kalenteripäivien mukaan.
4 §
VoimaantuloTämä määräys tulee voimaan 4 päivänä tammikuuta 2016. Tällä päätöksellä kumotaan Verohallinnon 2 päivänä maaliskuuta 2010 antama määräys korkoajan laskemisesta (216/519/2010).
Määräys tuli voimaan julkaisupäivänä 7.1.2016.