Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Verohallinto on autoverolain (1482/1994) 39 §:n 1 momentin, sellaisena kuin se on laissa 1192/2016, nojalla määrännyt:
1 §
Tietojen ilmoittaminen ja tiedonantotapaAutoverolain 39 §:n 1 momentissa tarkoitetun rekisteröidyn asiamiehen tulee antaa autoveroilmoitus ajoneuvosta Verohallinnolle konekielisessä xml-muodossa erillisessä päätöksessä vahvistettujen, autoverolain 40 §:n 2 momentissa tarkoitettujen jaksojen mukaisesti.
2 §
Ajoneuvon pakolliset tiedot konekielisessä verotussanomassaKonekielisesti annettavan veroilmoituksen tulee noudattaa voimassa olevan verotussanomien tietosisältödokumentin mukaisia pituuksia ja muotoja ja käytettävien koodien tulee olla voimassaolevan koodiston mukaisia. Verohallinto julkaisee sanomien tietosisältödokumentit ja koodistot internetsivuilla www.vero.fi.
Ajoneuvolle tulee ilmoittaa Mahti-järjestelmän ajoneuvotunniste. Ajoneuvotunnistetta valittaessa tulee huomioida myös verotettavan ajoneuvon varusteet. Mikäli ajoneuvotunnistetta ei ole Mahti-järjestelmässä, veroilmoitus annetaan ajoneuvokohtaisilla tiedoilla.
Verotettavasta käytetystä ajoneuvosta ilmoitetaan veroilmoitussanomassa aina ajoneuvon ajokilometrit pyöristettynä seuraavaan tuhanteen kilometriin ja ajokilometrien selite, joka voi olla mittarilukema tai asiakkaan ilmoitus.
Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2017.
Päätöstä sovelletaan, kun ilmoitetaan verotettavaksi ajoneuvo, joka rekisteröidään tai otetaan käyttöön 1.1.2017 tai sen jälkeen.