Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Muutossäädökset (4)
| Säädös | Voimaan | Huomautus | Muutoskohtia |
|---|---|---|---|
| 563/2017 | 2017-11-01 | kum. 4 luku | 1 |
| 564/2017 | 2017-11-01 | kum. 5 luku | 1 |
| 565/2017 | 2017-11-01 | kum. 1 ja 2 luku | 2 |
| 953/2017 | 2018-01-01 | kum. 3 luvun | 1 |
Verohallinto on verotusmenettelystä annetun lain (1558/1995) 7 §:n 8 momentin, 8 §:n 1 momentin, 10 §:n 1 ja 4 momentin, 11 a §:n 2 ja 3 momentin, 12 §:n 2 momentin, 13 §:n ja 93 a §:n 3 momentin, sellaisina kuin niistä ovat 7 §:n 8 momentti, 8 §:n 1 momentti, 10 §:n 1 ja 4 momentti, 11 a §:n 2 ja 3 momentti, 13 § ja 93 a §:n 3 momentti laissa 520/2010 sekä 12 §:n 2 momentti laissa 772/2016, eräiden asuntojen vuokraustoimintaa harjoittavien osakeyhtiöiden veronhuojennuksesta annetun lain(299/2009) 18 §:n 1 momentin, oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain(768/2016) 16 §:n 2 momentin, 27 §:n 4 momentin, 28 §:n 4 momentin ja 83 §:n 11 momentin sekä kiinteistöverolain(654/1992) 16 §:n 1 momentin, sellaisena kuin se on laissa 253/2012, nojalla päättänyt:
563/2017
Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä marraskuuta 2017.
Tällä päätöksellä kumotaan Verohallinnon antama päätös ilmoittamisvelvollisuudesta ja muistiinpanoista (1560/2016) 4 luku.
Verovuotta 2018 edeltäneiltä verovuosilta pidettäviin muistiinpanoihin ja niiden säilyttämiseen sekä tositteiden säilyttämiseen sovelletaan aikaisemmin voimassa olleita säännöksiä.
564/2017
Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä marraskuuta 2017.
Tällä päätöksellä kumotaan Verohallinnon antama päätös ilmoittamisvelvollisuudesta ja muistiinpanoista (1560/2016) 5 luku.
Työnantajan ja suorituksen maksajan verovuotta 2018 edeltäneiltä verovuosilta pitämiin muistiinpanoihin ja niiden säilyttämiseen sekä tositteiden säilyttämiseen sovelletaan aikaisemmin voimassa olleita säännöksiä.
565/2017
Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä marraskuuta 2017.
Tällä päätöksellä kumotaan Verohallinnon päätös ilmoittamisvelvollisuudesta ja muistiinpanoista (1560/2016) 1 ja 2 luku. Päätöksen määräyksiä sovelletaan ensimmäisen kerran verovuodelta 2017 annettaviin veroilmoituksiin. Päätöksen määräyksiä sähköisestä ilmoittamisvelvollisuudesta sovelletaan ensimmäisen kerran yhteisöjen ja yhteisetuuksien 1 päivänä marraskuuta 2017 ja sen jälkeen annettaviin veroilmoituksiin. Ennen 1 päivänä marraskuuta 2017 annettaviin yhteisöjen veroilmoituksiin sovelletaan Verohallinnon antamaa päätöstä ilmoittamisvelvollisuudesta ja muistiinpanoista(1560/2016). Kiinteistötietojen ilmoittamista koskevaa 14 §:ää sovelletaan kaikkien verovelvollisten osalta vuoden 2018 kiinteistöverotuksessa, jonka perusteena ovat kalenterivuoden 2017 kiinteistötiedot.
953/2017
Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2018.
Tällä päätöksellä kumotaan Verohallinnon antama päätös ilmoittamisvelvollisuudesta ja muistiinpanoista (1560/2016) 3 luku.
Päätöksen määräyksiä sovelletaan ensimmäisen kerran verovuodelta 2017 annettaviin veroilmoituksiin. Yhteisöjen ja yhteisetuuksien veroilmoitusta koskevia määräyksiä sovelletaan kuitenkin vasta verovuodelta 2018 annettaviin veroilmoituksiin. Verovuodelta 2017 annettaviin yhteisöjen ja yhteisetuuksien veroilmoituksiin sovelletaan Verohallinnon antamaa päätöstä ilmoittamisvelvollisuudesta ja muistiinpanoista (1560/2016).