Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Verohallinto on ennakkoperintälain (1118/1996) 6 §:n 2 momentin, sellaisena kuin se on laissa 775/2016, nojalla päättänyt:
1 §
Ennakon alarajaEnnakkoa ei määrätä, jos sen määrä olisi pienempi kuin 340,00 euroa.
2 §
Ennakon kantoerätEnnakko kannetaan tuloverolain (1535/1992) 3 §:ssä tarkoitetuilta yhteisöiltä ja 5 §:ssä tarkoitetuilta yhteisetuuksilta ennakon määrästä riippuen kahdessa tai useammassa yhtä suuressa erässä sentin tarkkuudella seuraavasti:
| Kannettavan ennakon määrä euroa | Kantoerien lukumäärä | Kantokuukaudet |
| 340,00–1 700,00 | 2 | tilikauden kolmas ja yhdeksäs kuukausi |
| yli 1 700,00 | 12 | tilikauden jokainen kuukausi |
Jos yhteisöllä tai yhteisetuudella on 12 kuukautta lyhyempi tai pidempi tilikausi, noudatetaan kantoerien lukumäärää ja kantokuukausia soveltuvin osin.
3 §
Muutetun ennakon kantaminenEnnakkoa muutettaessa muutos kohdistetaan ensisijaisesti tilikauden jäljellä oleville erääntymättömiä eriä käsittäville kantokuukausille, joita muutoksessa käsitellään kuten koko tilikautta.
4 §
Voimaantulo ja soveltaminenTämä päätös tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2017.
Päätöstä sovelletaan yhteisön ja yhteisetuuden ennakon määräämiseen ja ennakon muutoksiin 1 tammikuuta 2017 ja sen jälkeen.
Päätöksellä kumotaan Verohallituksen päätös yhteisön tilikauden ennakon alarajasta ja kantoeristä (1090/2001).