Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Verohallinto on ennakkoperintälain (1118/1996) 6 §:n 2 momentin, sellaisena kuin se on laissa 53/2017, nojalla päättänyt :
1 §
SoveltamisalaTätä päätöstä sovelletaan muiden verovelvollisten kuin tuloverolain (1535/1992) 3 §:ssä tarkoitettujen yhteisöjen ja 5 §:ssä tarkoitettujen yhteisetuuksien ennakonkannossa.
2 §
Ennakonkannon alarajaEnnakkoa ei määrätä, jos sen määrä olisi pienempi kuin 170,00 euroa.
3 §
Ennakon kantoerätEnnakko kannetaan sen määrästä riippuen kahdessa tai useammassa yhtä suuressa erässä sentin tarkkuudella seuraavasti:
| Kannettavan ennakon määrä euroa | Kantoerien lukumäärä | Kantokuukaudet |
| 170,00 – 500,00 | 2 | maaliskuu ja syyskuu |
| yli 500,00 mutta enintään 1 700,00 | 3 | helmikuu, heinäkuu ja marraskuu |
| yli 1 700,00 mutta enintään 10 000,00 | 6 | helmikuu, huhtikuu, kesäkuu, elokuu, lokakuu ja joulukuu |
| yli 10 000,00 | 12 | tammikuu – joulukuu |
4 §
Muutetun ennakon kantaminenMuutettu ennakko kannetaan vähennettynä ennakon erääntyneiden erien määrällä keskenään yhtä suurissa erissä. Korotetun ja uuden ennakon erät kannetaan ennakon määrästä ja muutoksen ajankohdasta riippuen noudattaen soveltuvin osin mitä 3 §:ssä on säädetty kantoerien lukumäärästä ja kantokuukausista. Alennetun ennakon erät kannetaan samoina kantokuukausina kuin ne ennen ennakon alentamista oli määrätty kannettaviksi. Jos muutettu ennakko vähennettynä ennakon erääntyneiden erien määrällä on vähemmän kuin 170,00 euroa, se kannetaan yhtenä eränä ennakon muuttamista seuraavana kalenterikuukautena.
Edellä 1 momentissa säädetystä poiketen voidaan kausiluonteisesta tulosta kannettava ennakko kantaa tulon kertymiskuukautena tai tulon kertymisjakson aikana yhtä suurissa erissä. Sama koskee rajoitetusti verovelvollisen tulon verottamisesta annetun lain (627/1978) 16 a §:n mukaan määrättävää ennakkoa.
5 §
VoimaantuloTämä päätös tulee voimaan 1 päivänä marraskuuta 2017.
Tällä päätöksellä kumotaan Verohallinnon päätös ennakon alarajasta ja kantoeristä (1099/2016).