Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Verohallinto on autoverolain (777/2020) 63 §:n 3 momentin nojalla päättänyt:
1 §
Taksin käyttöAjoneuvon omistajan on pidettävä autoverolain 25 §:ssä tarkoitetusta taksin käytöstä ajovuorottain tai jos ajovuoroja ei ole vahvistettu, vuorokausittain, paperista tai sähköistä ajopäiväkirjaa. Jos ajoneuvossa on käytössä kuitinantolaitteella varustettu taksamittari, ajopäiväkirja voi muodostua kuitinantolaitteen raporteista.
Ajopäiväkirjasta tai 1 momentissa tarkoitetuista raporteista on käytävä ilmi seuraavat erittelyt:
kalenterikuukauden yhteenlaskettu ajokilometrimäärä, joka on jaettava ammattiajoihin ja muihin ajoihin;
päiväkohtaisesti ja ajokilometreittäin eritelty tieto ajoneuvon käyttämisestä koulu- ja päivähoitokuljetuksiin.
2 §
Ulkomailla rekisteröidyn työsuhdeajoneuvon käyttöSuomessa vakituisesti asuvan työntekijän tai ammatinharjoittajan sekä hänen perheenjäsentensä on pidettävä autoverolain 39 §:ssä tarkoitetusta ulkomailla rekisteröidyn ajoneuvon käytöstä paperista tai sähköistä ajopäiväkirjaa.
Ajopäiväkirjaan on merkittävä päiväkohtaisesti tai ajokohtaisesti eriteltynä seuraavat tiedot:
ajoneuvon käyttöpäivä tai ajon alkamis- ja päättymisajankohta;
yhteenlasketut ajokilometrit käyttöpäivänä tai matkamittarin lukema ajon alkaessa ja päättyessä;
ajoneuvon käyttömaa tai -maat;
ajoneuvon käyttäjä tai käyttäjät.
Ajopäiväkirjasta on käytävä ilmi 2 momentissa lueteltujen tietojen lisäksi ajoneuvon yhteenlasketut käyttöpäivät Suomessa ja ulkomailla 12 kuukauden tarkastelujakson aikana.
3 §
Ajoneuvon myyntitarkoituksessa tapahtuva esittelykäyttöAjoneuvojen maahantuontia, valmistusta tai myyntiä harjoittavan yrityksen on pidettävä autoverolain 41 §:n 1 momentin 8 kohdassa tarkoitetusta ajoneuvon käytöstä paperista tai sähköistä ajopäiväkirjaa, johon on merkittävä:
ajon alkamis- ja päättymisajankohta;
matkamittarin lukema ajon alkaessa ja päättyessä;
ajon tarkoitus;
ajoneuvon käyttäjä.
4 §
Ajopäiväkirjan säilyttäminenAjopäiväkirja on säilytettävä siten, että alkuperäiset tiedot ovat todennettavissa.
5 §
Ajopäiväkirjan esittäminen pyynnöstäAjopäiväkirja on pyynnöstä esitettävä Verohallinnolle.
6 §
VoimaantuloTämä päätös tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2021.