Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Verohallinto on autoverolain (777/2020) 53 §:n 2 momentin ja 58 §:n 3 momentin nojalla päättänyt:
1 §
Ilmoitettavat tiedotKäyttöönottoilmoituksella on ilmoitettava seuraavat tiedot:
ilmoittajan nimi ja henkilö- tai Y-tunnus;
ajoneuvon merkki, malli ja valmistenumero;
matkamittarin kilometrilukema käytön alkaessa Suomessa;
onko ajoneuvo uusi vai käytetty;
ensirekisteröintipäivä käytetystä ajoneuvosta;
verollisen käytön alkupäivä Suomessa;
ajoneuvoluokaksi henkilöauto (M1), pakettiauto (N1), moottoripyörä (L3e), sivuvaunullinen moottoripyörä (L4e), kolmipyörä (L5e), nelipyörä (L7e), linja-auto (M2) tai jokin muu.
2 §
Ilmoituksen antamistapaKäyttöönottoilmoitus tulee antaa sähköisesti tai paperisena Verohallinnon vahvistamalla lomakkeella. Yhteisön ja yhteisetuuden on annettava ilmoitus sähköisesti. Veroviranomainen voi kuitenkin erityisestä syystä hyväksyä ilmoituksen antamisen paperisena.
Siitä, mitä sähköistä menettelyä käyttäen ilmoitus on annettava, määrätään Verohallinnon sähköisestä asioinnista ja varmentamisesta antamassa päätöksessä.
Jos ilmoitus annetaan Verohallinnon vahvistamaa lomaketta käyttäen, se lähetetään Verohallinnon sillä ilmoittamaan osoitteeseen.
3 §
Ilmoituksen allekirjoittaminenIlmoitus on allekirjoitettava.
Sähköinen ilmoitus täyttää allekirjoitusvaatimuksen, jos se on varmennettu siten kuin Verohallinto on sähköisestä asioinnista ja varmentamisesta antamassaan päätöksessä määrännyt.
4 §
VoimaantuloTämä päätös tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2021.