Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Verohallinto on autoverolain (777/2020) 56 §:n 4 momentin nojalla päättänyt:
1 §
Veroilmoituksen peruuttamisen yhteydessä annettavat tiedotVerovelvollisen, rekisteröidyn autoveroilmoittajan ja sen, joka osoittaa hankkineensa omistusoikeuden sellaiseen ajoneuvoon, jota ei ole rekisteröity tai otettu käyttöön, on annettava autoveroilmoituksen peruuttamisen yhteydessä Verohallinnolle seuraavat tiedot:
peruutuksen tekijän henkilötunnus tai y-tunnus;
ajoneuvon valmistenumero;
asian yksilöinti peruutukseksi.
2 §
Kauppakirja tai muu luotettava selvitysKun veroilmoituksen peruuttajana on se, joka osoittaa hankkineensa omistusoikeuden ajoneuvoon, jota ei ole rekisteröity tai otettu käyttöön, tulee peruutuksen liitteenä toimittaa kauppakirja tai muu luotettava selvitys omistusoikeudesta.
3 §
Veroilmoituksen peruuttamistapaRekisteröidyn autoveroilmoittajan, yhteisön ja yhteisetuuden on peruutettava ajoneuvokohtainen veroilmoitus sähköisesti. Veroviranomainen voi kuitenkin erityisestä syystä hyväksyä peruuttamisen paperisena. Muu verovelvollinen voi peruuttaa veroilmoituksensa sähköisesti tai vapaamuotoisesti paperisena. Se, joka osoittaa hankkineensa omistusoikeuden sellaiseen ajoneuvoon, jota ei ole rekisteröity tai otettu käyttöön, voi peruuttaa veroilmoituksen vain vapaamuotoisesti paperisena.
Siitä, mitä sähköistä menettelyä käyttäen tiedot on annettava, määrätään Verohallinnon sähköisestä asioinnista ja varmentamisesta antamassa päätöksessä.
Paperinen peruutus toimitetaan Verohallinnon ilmoittamaan osoitteeseen.
4 §
Peruutuksen allekirjoittaminenPeruutus on allekirjoitettava.
Sähköinen peruutus täyttää allekirjoitusvaatimuksen, jos se on varmennettu siten kuin Verohallinto on sähköisestä asioinnista ja varmentamisesta antamassaan päätöksessä määrännyt.
5 §
VoimaantuloTämä päätös tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2021.