Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Verohallinto on autoverolain (777/2020) 62 §:n 3 momentin nojalla päättänyt:
1 §
MuistiinpanovelvollisuusMääräykset muistiinpanovelvollisuudesta ja muistiinpanoista koskevat autoverovelvollista, joka ei ole kirjanpitolaissa (1336/1997) tarkoitettu kirjanpitovelvollinen.
2 §
Muistiinpanot ja tositteiden säilyttäminenVerovelvollisen, joka harjoittaa ajoneuvojen maahantuontia tai myyntiä tulonhankkimistarkoituksessa, on tehtävä verotuksessa ja palautuksen hakemisessa tarvittavista tiedoista sellaiset ajoneuvokohtaiset muistiinpanot, joista ja joihin liitettävistä tositteista riittävästi eriteltyinä käyvät selville ajoneuvon tekniset yksilöintitiedot, ajoneuvon päästötiedot, kauppakirjan tiedot, rekisteriotteen tiedot, verovapauden tai alennetun veron perusteena olevat tiedot sekä muut veron tai palautuksen perusteet.
Verovelvollisen, joka ei harjoita ajoneuvojen maahantuontia tai myyntiä tulonhankkimistarkoituksessa, on pidettävä sellaisia ajoneuvokohtaisia muistiinpanoja, että niiden perusteella tosite tai asiakirja voidaan yhdistää veron tai palautuksen perusteen todentavaan tietoon.
3 §
VoimaantuloTämä päätös tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2021.