Lukuohje ja menetelmäkuvaus

Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.

Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.

19
Pykälää
2
Muutossäädöstä
19
Aiempaa sanamuotoa
Kumottu
Tila
Merkinnät: Voimaantulopäivä Muutossäädös Päättymispäivä Kumonnut säädös Aiempi sanamuoto
Muutossäädökset (2)
SäädösVoimaanHuomautusMuutoskohtia
278/20212021-04-08muutt. 11 a §:ää
407/20212021-05-12lis. 4 a §2

Verohallinto on verotusmenettelystä annetun lain (1558/1995) 7 §:n 8 momentin, 8 §:n 1 momentin ja 93 a §:n 3 momentin, sellaisena kuin ne ovat laissa 520/2010, oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain(768/2016) 16 §:n 2 momentin sekä kiinteistöverolain(654/1992) 16 §:n 2 momentin, sellaisena kuin se on laissa 19/2018, nojalla päättänyt:

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

I luku

VEROILMOITUKSEN ANTAMINEN

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

1 §

Ilmoittamistapa

Osakeyhtiön, osuuskunnan, asunto- ja kiinteistöyhtiön, asunto-osuuskunnan, yhdistyksen, säätiön, osittain verovapaan yhteisön, yhteisetuuden ja rajoitetusti verovelvollisen kuolinpesän on annettava veroilmoitus sähköisesti. Verohallinto voi erityisestä syystä hyväksyä ilmoituksen antamisen paperisena.

Elinkeinoyhtymän, maataloudenharjoittajan maatalouden, metsätalouden harjoittajan metsätalouden sekä liikkeen- tai ammatinharjoittajan elinkeinotoiminnan veroilmoitus voidaan antaa sähköisesti.

Luonnollinen henkilö, joka on saanut esitäytetyn veroilmoituksen, voi täydentää tai korjata tiedot sähköisesti OmaVero-palvelussa. Luonnollisen henkilön ja kuolinpesän, joka antaa esitäytetyn veroilmoituksen puuttuvat ja korjatut tiedot paperisena, on ilmoitettava tiedot kyseistä tietoa varten tarkoitetulla Verohallinnon lomakkeella.

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

2 §

Veroilmoituksen antaminen postitse

Jos verovelvollisen veroilmoitus tai esitäytetyn veroilmoituksen puuttuvat ja korjatut tiedot annetaan Verohallinnon vahvistamia lomakkeita käyttäen paperisena, ne lähetetään verovelvollisen ilmoitukselle merkittyyn Verohallinnon osoitteeseen tai annetaan Verohallinnon yksikköön.

Kotimaisen ja ulkomaisen yhteisön, yhteisetuuden sekä ulkomaisen kuolinpesän veroilmoitus voidaan erityisestä syystä lähettää Verohallinnon osoitteeseen Verohallinto, Yhteisölomakkeiden optinen lukupalvelu, PL 200, 00052 Vero tai antaa Verohallinnon yksikköön.

Tonnistoverotettavasta toiminnasta annettava veroilmoitus lähetetään Verohallinnon osoitteeseen Verohallinto, Yhteisölomakkeiden optinen lukupalvelu, PL 200, 00052 Vero tai annetaan Verohallinnon yksikköön.

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

3 §

Veroilmoituksen allekirjoittaminen

Veroilmoitus on allekirjoitettava. Ulkomailla asuvan henkilön ja ulkomaisen yhteisön veroilmoitukseen on merkittävä Suomessa olevan edustajan nimi ja osoite.

Veroilmoitus ja muu veroviranomaiselle sähköisesti toimitettava asiakirja täyttää allekirjoitusvaatimuksen, jos se on varmennettu siten kuin Verohallinto on verotusmenettelystä annetun lain 93 a §:n 3 momentin nojalla määrännyt.

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

4 §

Luonnollisen henkilön ja kuolinpesän veroilmoitus

Esitäytetyn veroilmoituksen puuttuvat ja korjatut tiedot on annettava kultakin verovuodelta viimeistään seuraavan vuoden toukokuun 4 päivänä, 11 päivänä tai 18 päivänä sen mukaan kuin verovelvollisen saamaan esitäytettyyn veroilmoitukseen on merkitty.

Jos verovelvollinen ei ole saanut esitäytettyä veroilmoitusta, hänen on annettava veroilmoitus kultakin verovuodelta viimeistään seuraavan vuoden toukokuun 18 päivänä.

Verovelvollisen, joka harjoittaa maataloutta tai elinkeinotoimintaa, on kuitenkin annettava esitäytetyn veroilmoituksen puuttuvat ja korjatut tiedot 5–6 §:ssä määrättynä aikana.

Rajoitetusti verovelvollisen on annettava kaikki tuloveroilmoituksensa viimeistään verovuotta seuraavan toukokuun 18 päivänä.

2021-05-12407/2021→ 2021-12-311090/2021

4 a §

Poiketen siitä mitä 4 §:ssä on säädetty, ne verovelvolliset, joiden saamaan vuoden 2020 esitäytettyyn veroilmoitukseen on merkitty puuttuvien ja korjattujen tietojen viimeiseksi antamispäiväksi toukokuun 11 päivä 2021, saavat antaa ne viimeistään toukokuun 14 päivänä 2021.

P:llä 407/2021 lisätty 4 a § tuli voimaan 12.5.2021.

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

5 §

Maataloudenharjoittajan veroilmoitus

Verovelvollisen, joka harjoittaa maataloutta, on annettava maatalouden veroilmoitus ja esitäytetyn veroilmoituksen puuttuvat ja korjatut tiedot viimeistään verovuotta seuraavan vuoden huhtikuun 1 päivänä.

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

6 §

Liikkeen- ja ammatinharjoittajan veroilmoitus

Verovelvollisen, joka harjoittaa liikettä tai ammattia, on annettava elinkeinotoiminnan veroilmoitus ja esitäytetyn veroilmoituksen puuttuvat ja korjatut tiedot viimeistään verovuotta seuraavan vuoden huhtikuun 1 päivänä.

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

7 §

Metsätalouden veroilmoitus ja metsätalouden arvonlisäveron veroilmoitus

Metsätalouden tuloveroilmoitus on annettava viimeistään verovuotta seuraavan vuoden maaliskuun 1 päivänä.

Jos verovelvollinen tai hänen puolisonsa harjoittaa maataloutta, liikettä tai ammattia ja maatalouden tai elinkeinotoiminnan veroilmoitus on annettava viimeistään verovuotta seuraavan vuoden huhtikuun 1 päivänä, myös metsätalouden tuloveroilmoitus on annettava viimeistään mainittuna päivänä.

Rajoitetusti verovelvollisen on annettava metsätalouden tuloveroilmoitus viimeistään verovuotta seuraavan vuoden toukokuun 18 päivänä.

Sellaisen metsätaloutta harjoittavan luonnollisen henkilön, kuolinpesän tai verotusyhtymän, jonka arvonlisäverotuksessa sovellettava verokausi on kalenterivuosi ja joka ei harjoita muuta arvonlisäverollista toimintaa, ei ole annettava arvonlisäveroa koskevaa veroilmoitusta ajalta, jolta ei ole veroa koskevia tietoja, ellei Verohallinto sitä erikseen vaadi.

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

8 §

Puolisoiden veroilmoituksen antamisaikaa koskeva poikkeus

Verovelvollisten, joihin tuloverolain 7 §:n mukaan sovelletaan puolisoita koskevia säännöksiä, on annettava veroilmoitus tai esitäytetyn veroilmoituksen puuttuvat ja korjatut tiedot samassa määräajassa. Jos määräaika 4–7 §:n mukaan päättyisi eri aikaan, puolisoiden on annettava veroilmoitus tai esitäytetyn veroilmoituksen puuttuvat ja korjatut tiedot siinä määräajassa, joka päättyy aikaisemmin.

Puolisoiden veroilmoituksen antamisaika määräytyy 1 momentin mukaisesti, jollei verovelvollisen saamaan veroilmoituslomakkeeseen ole toisin merkitty.

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

9 §

Verotusyhtymän veroilmoitus

Verotusyhtymän on annettava veroilmoitus kultakin verovuodelta viimeistään verovuotta seuraavan vuoden maaliskuun 1 päivänä.

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

10 §

Elinkeinoyhtymän veroilmoitus

Elinkeinoyhtymän on annettava veroilmoitus kultakin verovuodelta viimeistään verovuotta seuraavan vuoden huhtikuun 1 päivänä.

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

11 §

Yhteisön ja yhteisetuuden veroilmoitus

Yhteisön ja yhteisetuuden on annettava veroilmoitus neljän kuukauden kuluessa tilikauden päättymiskuukauden lopusta lukien. Ulkomaisen kuolinpesän on annettava veroilmoitus kultakin verovuodelta viimeistään verovuotta seuraavan vuoden huhtikuun loppuun mennessä.

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

11 a §

Veroilmoituksen antamisaikaa koskeva poikkeava määräys

Poiketen siitä mitä 11 §:ssä on määrätty, yhteisöjen ja yhteisetuuksien, joiden tilikausi päättyi joulukuussa 2020 on annettava veroilmoitus toukokuun 2021 loppuun mennessä.

P:llä 278/2021 lisätty 11 a § tuli voimaan 8.4.2021.

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

12 §

Sähköisesti annetun veroilmoituksen saapumisaika

Sähköisesti saapunut veroilmoitus katsotaan oikeaan aikaan annetuksi, jos se on saapunut ilmoituspalvelujen välittäjälle tässä päätöksessä määrätyssä ajassa ja lähettäjä on saanut ilmoituspalvelujen välittäjältä sähköisen kuittauksen ilmoituksen vastaanottamisesta.

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

II luku

KIINTEISTÖTIETOJEN ILMOITUKSEN ANTAMINEN

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

13 §

Ilmoittamistapa

Yhteisön ja yhteisetuuden on annettava kiinteistöverolain 16 §:ssä tarkoitetut tiedot sähköisesti. Verohallinto voi erityisestä syystä hyväksyä tietojen antamisen paperisena.

Muu verovelvollinen, joka on saanut kiinteistöverotuspäätöksen, voi ilmoittaa kiinteistöverotusta varten kiinteistöverolain 16 §:ssä tarkoitetut kiinteistöverotuksen perusteena olevien tietojen virheet ja puutteet sähköisesti. Kiinteistöverolain 16 §:ssä tarkoitetut kiinteistöverotuksen perusteena olevien tietojen virheet ja puutteet voidaan ilmoittaa myös Verohallinnon vahvistamia lomakkeita käyttäen paperisena. Kiinteistöveroilmoitus lähetetään ilmoitukselle merkittyyn Verohallinnon osoitteeseen tai annetaan Verohallinnon yksikköön.

Jos verovelvollinen ei ole saanut kiinteistöverotuspäätöstä, mutta omistaa kalenterivuoden alkaessa kiinteistöverolain 2 §:ssä tarkoitetun kiinteistön, hän voi antaa kiinteistöveroilmoituksen sähköisesti tai lähettää paperisena ilmoitukselle merkittyyn Verohallinnon osoitteeseen taikka antaa sen Verohallinnon yksikköön.

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

14 §

Kiinteistötietojen ilmoittaminen kiinteistöverotusta varten

Yhteisön ja yhteisetuuden on ilmoitettava kiinteistöverotusta varten kiinteistöverolain 16 §:ssä tarkoitetut kiinteistöverotuksen perusteena olevien tietojen virheet ja puutteet viimeistään huhtikuun 30 päivänä.

Muut verovelvolliset antavat edellä mainitun ilmoituksen toukokuun 4 päivänä.

Verovelvollisen, joka ei ole saanut kiinteistöverotuspäätöstä, mutta omistaa kiinteistöverolain 2 §:ssä tarkoitetun kiinteistön, on annettava kiinteistöveroilmoitus 1 ja 2 momenteissa määrättyinä päivinä siten kuin 13 §:n 3 momentissa määrätään.

Puolisoiden yhdessä omistamasta kiinteistöstä riittää yksi yhteinen ilmoitus.

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

15 §

Sähköisesti tai postitse annetun kiinteistötietojen ilmoituksen saapumisaika

Sähköisesti saapunut kiinteistöveroilmoitus katsotaan oikeaan aikaan annetuksi, jos se on saapunut ilmoituspalvelujen välittäjälle tässä päätöksessä määrätyssä ajassa ja lähettäjä on saanut ilmoituspalvelujen välittäjältä sähköisen kuittauksen ilmoituksen vastaanottamisesta.

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

16 §

Kiinteistötietojen ilmoituksen allekirjoittaminen

Kiinteistöveroilmoitus on allekirjoitettava. Ulkomailla asuvan henkilön ja ulkomaisen yhteisön kiinteistöveroilmoitukseen on merkittävä Suomessa olevan edustajan nimi ja osoite.

Veroilmoitus ja muu veroviranomaiselle sähköisesti toimitettava asiakirja täyttää allekirjoitusvaatimuksen, jos se on varmennettu siten kuin Verohallinto on verotusmenettelystä annetun lain 93 a §:n 3 momentin nojalla määrännyt.

2021-01-01→ 2021-12-311090/2021

17 §

Voimaantulo

Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2021.

Tällä päätöksellä kumotaan Verohallinnon päätös veroilmoituksen ja kiinteistötietojen ilmoituksen antamisesta (1020/2019) ja Verohallinnon päätös veroilmoituksen ja kiinteistötietojen ilmoituksen antamisesta annetun päätöksen muuttamisesta(274/2020).

Tämän päätöksen määräyksiä sovelletaan ensimmäisen kerran verovuodelta 2020 annettaviin veroilmoituksiin. Kiinteistötietojen ilmoittamista koskevia 2 luvun määräyksiä sovelletaan kaikkien verovelvollisten osalta vuoden 2021 kiinteistöverotuksessa, jonka perusteena ovat kalenterivuoden 2020 päättyessä voimassa olevat kiinteistötiedot.

278/2021

Tämä päätös tulee voimaan 8 päivänä huhtikuuta 2021.

407/2021

Tämä päätös tulee voimaan 12 päivänä toukokuuta 2021.