Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Verohallinto on autoverolain (777/2020) 27 §:n 3 momentin nojalla päättänyt:
1 §
Hakijan tiedotHakijasta tulee ilmoittaa nimi ja henkilötunnus.
2 §
Hakemus ennen ja jälkeen ajoneuvon rekisteröintiäHakemuksessa tulee ilmoittaa, tehdäänkö hakemus ennen ajoneuvon rekisteröintiä vai ajoneuvon rekisteröinnin jälkeen.
3 §
Aiemmin annettu päätösJos hakija vetoaa aiemmin annettuun päätökseen, hänen tulee vahvistaa, etteivät päätöksellä annetut tiedot ole muuttuneet.
4 §
Hakemuksen perusteHakemuksessa tulee ilmoittaa, haetaanko palautusta hakijan oman vai perheenjäsenen vamman perusteella.
5 §
Selvitys ajoneuvon käytöstäHakemuksessa tulee olla selvitys ajoneuvon käytöstä tai lisäperuste käytön tarpeelle esimerkiksi opiskelu, työ, toimi tai muu käytön tarve.
6 §
Ajoneuvon kuljettajaAjoneuvon kuljettajatiedoissa tulee ilmoittaa kuljettaako hakija itse ajoneuvoa vai kuljettaako hakijaa muu henkilö. Hakemuksesta tulee käydä ilmi ajoneuvon kuljettajan nimi, kuljettajan osoite ja ajoneuvon säilytysosoite.
7 §
Ajoneuvon tiedotJos hakemus tehdään vasta ajoneuvon hankinnan jälkeen, hakemuksessa on kerrottava, onko ajoneuvo automaatti- vai manuaalivaihteinen, ajoneuvon ensirekisteröintipäivä Suomessa, ajoneuvon suomalainen rekisteritunnus ja valmistenumero.
8 §
Aikaisemmat hakemuksetHakemuksessa tulee ilmoittaa, onko hakija hakenut aikaisemmin palautusta vamman perusteella.
9 §
LiitteetHakemukseen on liitettävä kaikki sen ratkaisemiseksi tarvittavat liitteet.
10 §
Hakemuksen tekeminenHakemus tulee tehdä sähköisesti tai paperisena.
Siitä, mitä sähköistä menettelyä käyttäen hakemus on tehtävä, määrätään Verohallinnon sähköisestä asioinnista ja varmentamisesta antamassa päätöksessä.
Paperinen hakemus tehdään Verohallinnon vahvistamalla lomakkeella.
Lomake toimitetaan siinä ilmoitettuun osoitteeseen.
11 §
Hakemuksen allekirjoittaminenHakemus on allekirjoitettava.
Sähköinen hakemus täyttää allekirjoitusvaatimuksen, jos se on varmennettu siten kuin Verohallinto on sähköisestä asioinnista ja varmentamisesta antamassaan päätöksessä määrännyt.
12 §
VoimaantuloTämä päätös tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2021.