Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Verohallinto on arvonlisäverolain (1501/1993) 134 a §:n 2 momentin sellaisena kuin se on laissa 505/2014, nojalla päättänyt:
1 §
TunnistetiedotVerovelvollisen on ilmoitettava nimensä ja arvonlisäverotunnisteensa.
2 §
Kotipaikka tai kiinteä toimipaikkaVerovelvollisen on ilmoitettava, onko hänellä kotipaikka tai kiinteä toimipaikka Yhteisön alueella.
3 §
ToimintaVerovelvollisen on selvitettävä toiminta, jonka vuoksi hän hakeutuu järjestelmään.
4 §
Apu- ja rinnakkaistoiminimetVerovelvollisen on ilmoitettava apu- ja rinnakkaistoiminimensä, jos verovelvollinen käyttää erityisjärjestelmässä muuta toiminimeä kuin virallista toiminimeään.
5 §
PostiosoiteVerovelvollisen on ilmoitettava postiosoitteensa.
6 §
YhteyshenkilöVerovelvollisen on ilmoitettava yhteyshenkilön nimi.
7 §
PuhelinnumeroVerovelvollisen on ilmoitettava puhelinnumeronsa.
8 §
SähköpostiosoiteVerovelvollisen on ilmoitettava sähköpostiosoitteensa.
9 §
AsiointikieliVerovelvollisen on ilmoitettava asiointikielensä.
10 §
VerkkosivutVerovelvollisen on ilmoitettava verkkosivunsa, jos hänellä on sellaiset.
11 §
PankkiyhteystiedotVerovelvollisen on ilmoitettava pankkitilinsä IBAN muodossa ja pankin BIC tunnus.
12 §
Toimiminen sähköisenä markkinapaikkanaVerovelvollisen on ilmoitettava tieto siitä, onko verovelvollinen direktiivin 2006/112/EY 14 a artiklan 2 kohdassa tarkoitettu sähköinen rajapinta.
13 §
Erityisjärjestelmän käytön aloituspäiväVerovelvollisen on ilmoitettava erityisjärjestelmän käytön aloituspäivä.
14 §
Erityisjärjestelmän aiempi käyttöVerovelvollisen on ilmoitettava käyttääkö hän nykyisin tai onko hän käyttänyt aiemmin erityisjärjestelmää. Jos hän käyttää tai on käyttänyt aiemmin erityisjärjestelmää, verovelvollisen on ilmoitettava tunnistamisjäsenvaltio ja tunniste.
15 §
Tunnistamisjäsenvaltion vaihtaminenVerovelvollisen on ilmoitettava, haluaako hän jatkaa nykyisen järjestelmän käyttöä ja vaihtaa tunnistamisjäsenvaltioksi Suomen. Jos verovelvollinen haluaa vaihtaa tunnistamisjäsenvaltioksi Suomen, hänen on ilmoitettava nykyinen tunnistamisjäsenvaltio ja nykyinen tunniste.
16 §
Kiinteä toimipaikka tai tavaran lähetys- tai kuljetuspaikkapaikka muussa Yhteisön jäsenvaltiossaVerovelvollisen on ilmoitettava, onko hänellä kiinteitä toimipaikkoja tai tavaran lähetys- tai kuljetuspaikkoja muissa Yhteisön jäsenvaltioissa. Jos verovelvollisella on edellä mainittuja paikkoja, hänen tulee ilmoittaa, onko kysymyksessä kiinteä toimipaikka vai tavaroiden lähetys- tai kuljetuspaikka Yhteisön jäsenvaltiossa, jossa ei ole kiinteää toimipaikkaa. Lisäksi verovelvollisen on ilmoitettava, onko paikalla arvonlisäverotunniste ja jos on, hänen on ilmoitettava arvonlisäverotunniste, tunnisteen myöntänyt maa, toimipaikan nimi ja postiosoite. Jos arvonlisäverotunnistetta ei ole, verovelvollisen on ilmoitettava verorekisterinumeronsa, numeron myöntänyt maa, toimipaikan nimi ja postiosoite.
17 §
Arvonlisäverotunnisteet muissa Yhteisön jäsenvaltioissaRekisteröityjän on ilmoitettava ne Yhteisön jäsenvaltiot, joissa hänelle on myönnetty arvonlisäverotunniste sekä kyseinen arvonlisäverotunniste.
18 §
Ilmoituksen tekeminenIlmoitus on tehtävä sähköisesti.
Siitä, mitä sähköistä menettelyä käyttäen ilmoitus on tehtävä, määrätään Verohallinnon sähköisestä asioinnista ja varmentamisesta antamassa päätöksessä.
19 §
Ilmoituksen allekirjoittaminenIlmoitus on allekirjoitettava.
Sähköinen ilmoitus täyttää allekirjoitusvaatimuksen, jos se on varmennettu siten kuin Verohallinto on sähköisestä asioinnista ja varmentamisesta antamassaan päätöksessä määrännyt.
20 §
VoimaantuloTämä päätös tulee voimaan 12 päivänä toukokuuta 2021.