Lukuohje ja menetelmäkuvaus

Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.

Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.

8
Pykälää
2
Muutossäädöstä
11
Aiempaa sanamuotoa
Kumottu
Tila
Merkinnät: Voimaantulopäivä Muutossäädös Päättymispäivä Kumonnut säädös Aiempi sanamuoto
Muutossäädökset (2)
SäädösVoimaanHuomautusMuutoskohtia
575/20212021-06-21muutt. 2, 6 ja 7 §:ää1
448/20212021-07-01muutt. 1 §:ää1

Verohallinto on veronkantolain (11/2018) 43 §:n 4 momentin nojalla päättänyt:

2021-02-01→ 2021-12-311120/2021

1 §

Maksujärjestely

Verohallinto voi verojen kerryttämiseksi ryhtyä maksujärjestelyyn tilapäisiin maksuvaikeuksiin joutuneen verovelvollisen kanssa sen sijaan, että verot lähetettäisiin ulosottoperintään tai ryhdyttäisiin muihin perintätoimiin. Maksujärjestely tehdään Verohallinnon kantamista veroista.

Ryhtyessään maksujärjestelyyn Verohallinto laatii ja lähettää verovelvolliselle maksuaikataulun, jonka mukaisesti verot on suoritettava maksujärjestelyssä määriteltyinä tasaerinä.

Verohallinto voi vaatia ennakkomaksun suorittamista verojen kertymisen turvaamiseksi maksujärjestelyn osana tai ennen maksujärjestelyyn ryhtymistä.

2021-07-01448/2021→ 2021-12-311120/2021

Mitä tässä päätöksessä määrätään verovelvollisesta, sovelletaan myös arvonlisäverolain (1501/1993) 133 s §:n 1 momentissa tarkoitettuun välittäjään.

P:llä 448/2021 lisätty 4 momentti tuli voimaan 1.7.2021.

2021-02-01→ 2021-12-311120/2021

2 §

Maksujärjestelyn esteet

Maksujärjestelyyn ei ryhdytä, jos verovelvollisella on ulosotossa perittävänä veroja, verovastuisiin perustuvia verovelkoja tai muita Verohallinnon saatavia taikka aikaisemmin tehtyyn maksujärjestelyyn sisältyneitä veroja edelleen maksamatta tai verovelvollinen on laiminlyönyt verotusta koskevan ilmoittamisvelvollisuuden.

Maksujärjestelyyn ei myöskään ryhdytä, jos verovelvollisella on voimassa yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun lain (57/1993) tai yrityksen saneerauksesta annetun lain(47/1993) mukainen maksuohjelma, johon sisältyy Verohallinnon perittäväksi kuuluvia veroja.

Verohallinto voi lisäksi olla ryhtymättä maksujärjestelyyn, jos lisämaksuajan myöntäminen ei muusta syystä ole tarkoituksenmukaista verojen kerryttämisen kannalta.

2021-02-01→ 2021-12-311120/2021

3 §

Vakuus

Maksujärjestely tehdään yleensä vakuudettomana, mutta Verohallinto voi vaatia maksujärjestelyyn kuuluvien verojen maksamisen turvaamiseksi vakuuden asettamista.

2021-02-01→ 2021-12-311120/2021

4 §

Maksuaika

Vakuudettoman maksujärjestelyn enimmäisaika on kaksi vuotta. Jos maksujärjestelylle on asetettu vakuus, maksuaika voi olla pidempi. Maksuaika on määriteltävä kuitenkin siten, että verot eivät vanhene maksujärjestelyn voimassaolon aikana.

2021-02-01→ 2021-12-311120/2021

5 §

Koron periminen

Maksujärjestelyn ajalta peritään laissa säädetyt viive- tai viivästyskorot. Maksujärjestely voi olla erittäin painavista kuten luonnollisen henkilön kokonaistilanteeseen tai yritystoiminnan jatkuvuuden turvaamiseen liittyvistä kohtuussyistä myös koroton.

2021-02-01→ 2021-12-311120/2021

6 §

Palautusten käyttäminen

Maksujärjestely ei estä palautusten käyttämistä maksujärjestelyyn sisältyvien verojen suoritukseksi.

2021-06-21575/2021→ 2021-12-311120/2021

2 momentti oli väliaikaisesti voimassa 21.6.2021–31.12.2021 P:llä 575/2021.

2021-02-01→ 2021-12-311120/2021

7 §

Maksujärjestelyn raukeaminen

Maksujärjestely raukeaa, jos verovelvollinen ei suorita maksuja maksuaikataulun mukaisesti, verovelvolliselle syntyy uutta verovelkaa tai jos verovelvollinen laiminlyö verotusta koskevan ilmoittamisvelvollisuuden.

Verohallinto voi lisäksi rauettaa maksujärjestelyn muusta painavasta syystä, jos verojen kertymisen voidaan olettaa vaarantuvan.

Maksujärjestely voidaan uusia vain, jos maksujärjestelyn raukeaminen on johtunut viranomaisen virheestä tai muusta erittäin painavasta perustellusta syystä.

2021-02-01→ 2021-12-311120/2021

8 §

Voimaantulo

Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä helmikuuta 2021.

Päätöksellä kumotaan Verohallinnon päätös maksujärjestelyssä noudatettavasta menettelystä (1017/2019).

448/2021

Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2021.

575/2021

Tämä päätös tulee voimaan 21 päivänä kesäkuuta 2021. Päätöksen 2 §:n 1 ja 2 momentti sekä 7 §:n 1 momentti ovat voimassa 31 päivään elokuuta 2021. Päätöksen 2 §:n 1 ja 2 momenttia sekä 7 §:n 1 momenttia sovelletaan maksujärjestelypyyntöihin, jotka on tehty viimeistään 31 päivänä elokuuta 2021. Päätöksen 6 §:n 2 momentti on voimassa 31 päivään joulukuuta 2021.