Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Verohallinto on arvonlisäverolain (1501/1993) 134 a §:n 2 momentin sellaisena kuin se on laissa 505/2014, nojalla päättänyt:
1 §
TunnistetiedotVälittäjän on ilmoitettava nimensä ja arvonlisäverotunnisteensa.
2 §
LiiketoimipaikkaVälittäjän on ilmoitettava jäsenvaltio, jossa hänellä on liiketoimipaikkansa, tai, jollei toimipaikkaa ole Yhteisössä, jäsenvaltio, jossa välittäjällä on kiinteä toimipaikka ja jossa se ilmoittaa käyttävänsä tuontijärjestelmää edustamiensa verovelvollisten puolesta.
3 §
Apu- ja rinnakkaistoiminimetVälittäjän on ilmoitettava apu- ja rinnakkaistoiminimensä, jos välittäjä käyttää erityisjärjestelmässä muuta toiminimeä kuin virallista toiminimeään.
4 §
PostiosoiteVälittäjän on ilmoitettava postiosoitteensa.
5 §
YhteyshenkilöVälittäjän on ilmoitettava yhteyshenkilön nimi.
6 §
PuhelinnumeroVälittäjän on ilmoitettava puhelinnumeronsa.
7 §
SähköpostiosoiteVälittäjän on ilmoitettava sähköpostiosoitteensa.
8 §
PankkiyhteystiedotVälittäjän on ilmoitettava tilinumeronsa IBAN muodossa tai muut vastaavat pankkitilitiedot muussa vastaavassa muodossa sekä pankin BIC tunnus.
9 §
ToimintaVälittäjän on annettava selvitys toiminnasta, jonka vuoksi hän hakeutuu välittäjänä tuontijärjestelmään.
10 §
Erityisjärjestelmän aiempi käyttöVälittäjän on ilmoitettava käyttääkö hän nykyisin tai onko hän käyttänyt aiemmin erityisjärjestelmää. Jos hän käyttää tai on käyttänyt aiemmin erityisjärjestelmää, välittäjän on ilmoitettava tunnistamisjäsenvaltio ja tunniste.
11 §
Tunnistamisjäsenvaltion vaihtaminenVälittäjän on ilmoitettava, haluaako hän jatkaa nykyisen järjestelmän käyttöä ja vaihtaa tunnistamisjäsenvaltioksi Suomen. Jos välittäjä haluaa vaihtaa tunnistamisvaltioksi Suomen, hänen on ilmoitettava nykyinen tunnistamisjäsenvaltio ja nykyinen tunniste.
12 §
Kiinteä toimipaikka muussa Yhteisön jäsenvaltiossaVälittäjän on ilmoitettava, onko hänellä kiinteitä toimipaikkoja muissa Yhteisön jäsenvaltiossa. Jos välittäjällä on kiinteitä toimipaikkoja, hänen on ilmoitettava, onko toimipaikalla arvonlisäverotunniste ja jos on, hänen on ilmoitettava arvonlisäverotunniste, tunnisteen myöntänyt maa, toimipaikan nimi ja osoite. Jos arvonlisäverotunnistetta ei ole, välittäjän on ilmoitettava verorekisterinumero, numeron myöntänyt maa, toimipaikan nimi ja osoite.
13 §
Arvonlisäverotunnisteet muissa Yhteisön jäsenvaltioissaVälittäjän on ilmoitettava ne Yhteisön jäsenvaltiot, joissa hänelle on myönnetty arvonlisäverotunniste sekä kyseinen arvonlisäverotunniste.
14 §
Ilmoituksen tekeminenIlmoitus on tehtävä sähköisesti.
Siitä, mitä sähköistä menettelyä käyttäen ilmoitus on tehtävä, määrätään Verohallinnon sähköisestä asioinnista ja varmentamisesta antamassa päätöksessä.
15 §
Ilmoituksen allekirjoittaminenIlmoitus on allekirjoitettava.
Sähköinen ilmoitus täyttää allekirjoitusvaatimuksen, jos se on varmennettu siten kuin Verohallinto on sähköisestä asioinnista ja varmentamisesta antamassaan päätöksessä määrännyt.
16 §
VoimaantuloTämä päätös tulee voimaan 12 päivänä toukokuuta 2021.