Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Verohallinto on arvonlisäverolain (1501/1993) 134 a §:n 2 momentin sellaisena kuin se on laissa 505/2014, nojalla päättänyt:
1 §
Välittäjän ja myyjän tunnistetiedotVälittäjästä on ilmoitettava nimi ja välittäjän IN-tunniste. Verovelvollisesta on ilmoitettava nimi ja arvonlisäverotunniste.
2 §
LiitteetRekisteröintihakemukseen on liitettävä valtakirja ja kaupparekisteriotetta vastaava ote, josta tulee käydä ilmi verovelvollisen nimi, kotipaikka, toimiala, tilikausi ja nimenkirjoitusoikeudet. Tarvittaessa on esitettävä muukin asiakirja, jos tiedot eivät käy ilmi kaupparekisteriotetta vastaavasta otteesta. Kustakin asiakirjasta tulee olla lisäksi suomen-, ruotsin- tai englanninkielinen käännös, jos alkuperäinen asiakirja on laadittu jollain muulla kielellä.
3 §
Apu- ja rinnakkaistoiminimetVälittäjän on ilmoitettava verovelvollisen apu- ja rinnakkaistoiminimi, jos verovelvollinen käyttää erityisjärjestelmässä muuta toiminimeä kuin virallista toiminimeään.
4 §
Verovelvollisen yhteystiedotVälittäjän on ilmoitettava verovelvollisen osoite.
5 §
YhteyshenkilöVälittäjän on ilmoitettava verovelvollisen yhteyshenkilön nimi.
6 §
PuhelinnumeroVälittäjän on ilmoitettava verovelvollisen puhelinnumero.
7 §
SähköpostiosoiteVälittäjän on ilmoitettava verovelvollisen sähköpostiosoite.
8 §
AsiointikieliVälittäjän on ilmoitettava verovelvollisen asiointikieli.
9 §
Verovelvollisen kotivaltioVälittäjän on ilmoitettava verovelvollisen kotivaltio.
10 §
VerkkosivutVälittäjän on ilmoitettava verovelvollisen verkkosivut.
11 §
Kuvaus etämyynnistäVälittäjän on kuvattava verovelvollisen maahantuomien tavaroiden etämyynti.
12 §
Erityisjärjestelmän aiempi käyttöVälittäjän on ilmoitettava käyttääkö verovelvollinen nykyisin tai onko hän käyttänyt aiemmin erityisjärjestelmää. Jos verovelvollinen käyttää tai on käyttänyt aiemmin erityisjärjestelmää, välittäjän on ilmoitettava verovelvollisen käyttämä tunniste ja tunnistamisjäsenvaltio.
13 §
Kiinteä toimipaikka muussa Yhteisön jäsenvaltiossaVälittäjän on ilmoitettava, onko verovelvollisella kiinteitä toimipaikkoja muissa Yhteisön jäsenvaltiossa. Jos verovelvollisella on kiinteitä toimipaikkoja, välittäjän on ilmoitettava, onko toimipaikalla arvonlisäverotunniste ja jos on, välittäjän on ilmoitettava verovelvollisen arvonlisäverotunniste, tunnisteen myöntänyt maa, toimipaikan nimi ja osoite. Jos arvonlisäverotunnistetta ei ole, välittäjän on ilmoitettava verovelvollisen verorekisterinumero, numeron myöntänyt maa, toimipaikan nimi ja osoite.
14 §
Arvonlisäverotunnisteet muissa Yhteisön jäsenvaltioissaVälittäjän on ilmoitettava ne Yhteisön jäsenvaltiot, joissa verovelvolliselle on myönnetty arvonlisäverotunniste sekä kyseinen arvonlisäverotunniste.
15 §
Ilmoituksen tekeminenIlmoitus on tehtävä sähköisesti.
Siitä, mitä sähköistä menettelyä käyttäen ilmoitus on tehtävä, määrätään Verohallinnon sähköisestä asioinnista ja varmentamisesta antamassa päätöksessä.
16 §
Ilmoituksen allekirjoittaminenIlmoitus on allekirjoitettava.
Sähköinen ilmoitus täyttää allekirjoitusvaatimuksen, jos se on varmennettu siten kuin Verohallinto on sähköisestä asioinnista ja varmentamisesta antamassaan päätöksessä määrännyt.
17 §
VoimaantuloTämä päätös tulee voimaan 12 päivänä toukokuuta 2021.