Lukuohje ja menetelmäkuvaus

Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.

Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.

4
Pykälää
Voimassa
Tila
Merkinnät: Voimaantulopäivä

Verohallinto on tuloverolain (1535/1992) 93 §:n 2 momentin, sellaisena kuin se on laissa 1123/2022, nojalla määrännyt, että asunnon ja työpaikan välisten matkakustannusten perusteella myönnettävä vähennys lasketaan muiden kulkuneuvojen kuin oman auton tai käyttöetuauton osalta, silloin kun halvimpana kulkuneuvona pidetään muuta kuin julkista kulkuneuvoa, seuraavasti:

2023-11-20

1 §

Verovelvollisen käyttäessä asunnon ja työpaikan väliseen matkaan seuraavaa omistamaansa tai hallitsemaansa kulkuneuvoa vähennyksen määrät ovat:

moottoripyörä ja kevyt nelipyörä0,20 euroa kilometriltä
mopo0,11 euroa kilometriltä
polkupyörä100 euroa vuodessa
2023-11-20

2 §

Verovelvollisen käyttäessä asunnon ja työpaikan väliseen matkaansa työnantajan omistamaa tai hallitsemaa autoa, josta työnantaja suorittaa autosta johtuvat kustannukset (vapaa autoetu), vähennyksen määrä on 0,21 euroa kilometriltä.

2023-11-20

3 §

Verovelvollisen käyttäessä asunnon ja työpaikan väliseen matkaansa muuta kuin edellä 1 ja 2 §:ssä tarkoitettua kulkuneuvoa, taikka muuta kuin tuloverolain 93 §:n 2 momentissa (1123/2022) tarkoitettua omaa autoa tai käyttöetuautoa, vähennys myönnetään kustannuksista esitetyn luotettavan selvityksen perusteella.

2023-11-20

4 §

Tämä päätös tulee voimaan 20 päivänä marraskuuta 2023.