Lukuohje ja menetelmäkuvaus
Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.
Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.
Verohallinto on tuloverolain (1535/1992) 31 §:n 9 momentin, sellaisena kuin se on laissa 1141/2025, nojalla määrännyt:
1 §
TyöhuonevähennysJos verovelvollinen käyttää omassa tai perheen käytössä olevaa asuntoa tai vapaa-ajan asuntoa muiden tuloverolain mukaan verotettavien tulojen kuin palkkatulojen hankkimiseksi, hänellä on oikeus vähentää asunnon käytöstä johtuvina kustannuksina:
980 euroa, jos hän käyttää asuntoa jatkuvasti ja kokopäiväisesti tulojen hankkimiseen tai työskentelee asunnossa yli puolet verovuoden työpäivistä;
490 euroa, jos hän käyttää asuntoa jatkuvasti ja osapäiväisesti tulojen hankkimiseen tai työskentelee asunnossa vähintään neljäsosan, mutta enintään puolet verovuoden työpäivistä;
245 euroa, jos hän käyttää asuntoa tai työskentelee asunnossa satunnaisesti mutta toistuvasti tulojen hankkimiseksi.
Verovelvollisella ei ole oikeutta tehdä työhuonevähennystä, jos asunnon käyttö tulojen hankkimiseksi tai työskentely asunnossa on ollut vain vähäistä.
2 §
VoimaantuloPäätös tulee voimaan 1.1.2026. Sitä sovelletaan verovuodelta 2026 toimitettavassa verotuksessa.