Lukuohje ja menetelmäkuvaus

Tämä sivu esittää yksittäisen säädöksen ajantasaisen version. Vihreä laatikko näyttää säännöksen voimaantulopäivän, sininen muutossäädöksen ja punainen kumotun säännöksen.

Valitse päivämääräväli suodattimesta nähdäksesi, mitkä säännökset olivat voimassa tiettynä ajanjaksona. Näytä kumotut -valinta hallitsee kumottujen säännösten näkyvyyttä. Aiemmat sanamuodot -painikkeesta näet pykälän historian.

5
Pykälää
Voimassa
Tila
Merkinnät: Voimaantulopäivä

Valtiovarainministeriön päätöksen mukaisesti säädetään verontilityslain (532/1998) 5 §:n 1 momentin ja 5 a §:n 3 momentin nojalla, sellaisina kuin ne ovat, 5 §:n 1 momentti laissa 1129/2017 ja 5 a §:n 3 momentti laissa 607/2009:

2026-02-01

1 §

Verovuoden 2026 ennakonpidätysten, kannossa maksettavan ennakon sekä ennen verotuksen päättymistä suoritetun jäännösveron tilityksissä sovelletaan tätä asetusta.

2026-02-01

2 §

Verovuodelta 2026 suoritettavissa tilityksissä käytetään seuraavia verontilityslain (532/1998) 5 §:n 1 momentissa tarkoitettuja jako-osuuksia:

Valtionveron osuus64,01 %
Kunnallisveron osuus26,54 %
Kirkollisveron osuus2,85 %
Vakuutetun sairausvakuutusmaksu
– sairaanhoitomaksun osuus4,11 %
– päivärahamaksun osuus2,49 %
2026-02-01

3 §

Verovuodelta 2026 suoritettavissa tilityksissä käytettävät yksittäisten kuntien jako-osuudet lasketaan siten, että viimeisimmän valmistuneen verotuksen mukainen maksuunpantu kunnallisvero oikaistaan vuoden 2026 tuloveroprosentin mukaiseksi. Näin saatua maksuunpantua kunnallisveroa korjataan kertoimella, joka on kunkin kunnan 1 päivän tammikuuta 2026 ja 1 päivän tammikuuta 2025 asukaslukujen suhde. Kunkin kunnan jako-osuus lasketaan näin arvioidun kunnallisveron osuutena kaikkien kuntien vastaavien verojen summasta.

Seurakuntien jako-osuudet lasketaan siten, että maksuunpannun kirkollisveron osuudesta erotetaan viimeksi toimitetun verotuksen maksuunpanon suhteessa evankelis-luterilaisten seurakuntien yhteisosuus, saksalaisen seurakunnan osuus sekä kunkin ortodoksisen seurakunnan osuus. Tämän jälkeen evankelis-luterilaisten seurakuntien osuudet määrätään vastaavalla tavalla kuin kuntien jako-osuudet soveltaen seurakunnan 1 päivän tammikuuta 2026 ja 1 päivän tammikuuta 2025 jäsenmäärän suhdetta ja seurakunnan vuoden 2026 tuloveroprosenttia.

2026-02-01

4 §

Sovellettaessa verontilityslain 5 a §:ssä tarkoitettua takuutilitystä verovuodelta 2026 suoritettavissa tilityksissä käytetään seuraavia työnantajasuoritusten vähimmäismääriä:

Ennakonpidätysten vähimmäismäärä

VuosiTilityskuukausiEuroa
2026Helmikuu2 969 000 000
Maaliskuu2 977 000 000
Huhtikuu3 084 000 000
Toukokuu3 162 000 000
Kesäkuu3 102 000 000
Heinäkuu3 479 000 000
Elokuu3 206 000 000
Syyskuu2 990 000 000
Lokakuu2 999 000 000
Marraskuu3 077 000 000
Joulukuu3 126 000 000
2027Tammikuu3 368 000 000

Työnantajan sairausvakuutusmaksun vähimmäismäärä

VuosiTilityskuukausiEuroa
2026Helmikuu171 650 000
Maaliskuu172 610 000
Huhtikuu174 320 000
Toukokuu184 770 000
Kesäkuu181 020 000
Heinäkuu219 410 000
Elokuu198 710 000
Syyskuu177 430 000
Lokakuu175 690 000
Marraskuu183 180 000
Joulukuu182 340 000
2027Tammikuu188 550 000
2026-02-01

5 §

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä helmikuuta 2026.